چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

ترجمه نیلوفر قدیری: هیلاری کلینتون و باراک اوباما 2 نامزد پیشروی حزب دمکرات در مراحل مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دوشنبه شب در جریان یک مباحثه تبلیغاتی که به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد، وارد درگیری لفظی با یکدیگر شدند.

این نقطه اوج تبلیغاتی انتخاباتی یک سال گذشته این دو  در ایالات مختلف آمریکا بود که این بار در کارولینای جنوبی سرریز کرد و اتفاقی را رقم زد که مدت‌هاست همه در آمریکا منتظر آن بودند.

مطبوعات آمریکا در روزهای اخیر به‌طور گسترده به این موضوع پرداختند. حرف همه این رسانه‌ها در توصیف و تفسیر این رویارویی 2 نفره این بود که مرد پشت پرده این دعوا بیل کلینتون است.

هیلاری کلینتون و باراک اوباما در مرحله‌ای دیگر از رقابت درون حزبی برای مشخص شدن نامزد اصلی حزب دمکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، دوشنبه شب در کارولینای جنوبی مناظره‌ای را انجام دادند که در تلویزیون سی‌ان‌ان پخش شد.

این مناظره از همان ابتدا در فضایی پرتنش میان 2 طرف شروع شد. هیلاری، اوباما را به نزدیک شدن به یک ملاک ثروتمند در محلات فقیر نشین متهم کرد و اوباما هم گفت که او در واقع در این انتخابات با 2 نفر رقابت می‌کند، هیلاری و شوهرش.

در این بحث جنجالی که در میانه رقابت 5 روزه میان این 2 نامزد در کارولینای جنوبی انجام شد، هیلاری در میان همهمه جمعیتی که در سالن آمفی تئاتر شهر میرتل بیچ در کارولینای جنوبی جمع شده‌بودند گفت: می‌دانید سناتور اوباما، انجام یک بحث مستقیم و رو در رو با شما کار دشواری است زیرا شما هیچ گاه مسئولیت هیچ انتخاباتی را به عهده نگرفته اید.

اوباما هم در پاسخ به این سخن هیلاری گفت که او پشت سایه شوهرش در این انتخابات حاضر شده و گفت: بروید همه 4 هزار رأی من را در ایلی نویز زیر و رو کنید تا واقعیت را دریابید.

اوباما گفت که می‌خواهد در هر انتخاباتی با آبرو و اعتبار شرکت کند.

اوباما و هیلاری هر دو می‌دانند که رقابت درون حزبی حزب دمکرات در 6 هفته آینده به پایان می‌رسد و از حال تا کمتر از 2 ماه دیگر بالاخره یک نفر به‌عنوان نامزد اصلی و نهایی حزب انتخاب خواهد شد.

به همین دلیل آنها از این فرصت در ایالت کارولینای جنوبی که 2 ایالت تا آخرین انتخابات درون حزبی است استفاده کردند تا آخرین ضربه‌های تبلیغاتی خود را وارد کنند.

این اولین بار بود که این 2 نامزد رو در روی یکدیگر قرار می‌گرفتند و درباره موضوعات حساس بحث می‌کردند.

هیلاری در اقدامی که در گذشته بی‌سابقه بوده از ارتباط اوباما با یک ثروتمند و ملاک در شیکاگو خبر داد. منظور او روابط اوباما با آنتون رزکو از بازرگانان شیکاگوست. این مرد در پاییز گذشته به تخلف مالی و اعمال نفوذ در کار فرماندار ایلی‌نویز متهم و محکوم شد.

اوباما در آن زمان در یک دفتر حقوقی در شیکاگو کار می‌کرد و کارهای حقوقی مربوط به املاک و ساختمان‌سازی رزکو را انجام می‌داد.

اوباما اخیراً بیش از 40 هزار دلار کمک مالی به دست آورده که گفته می‌شود از ناحیه رزکو بوده است.

اوباما با شنیدن این سخنان هیلاری از کوره در رفت و خطاب به او گفت: وقتی من در شیکاگو مشغول کار بودم، شما با هواپیماهای بنگاه وال مارت پرواز می‌کردید. هیلاری در سال‌های 1986 تا 1992 از مدیران فروشگاه‌های وال مارت بود.

اوباما در این مناظره هم مانند دیگر سخنرانی‌های تبلیغاتی‌اش در یک سال گذشته با شور و هیجان سخن می‌گفت. گاه عصبانی می‌شد و این خشم در چهره و کلامش خطاب به هیلاری کاملا مشهود بود. او گاه در میان سخنانش نهیبی هم به بیل کلینتون می‌زد و او را رئیس‌جمهوری سابق خطاب می‌کرد.

وقتی مجری از هیلاری پرسید نقش رئیس‌جمهوری سابق چیست او به نام همسران 2 رقیب خود یعنی اوباما و ادواردز اشاره کرد و گفت: موضوع این رقابت همسران ما نیست. میشل و الیزابت هر 2 قدرتمند و سرسخت هستند و با نیروی تمام از همسرانشان دفاع و پشتیبانی می‌کنند.

رأی دهندگان در این انتخابات یکی از ما 3 نفر را انتخاب می‌کنند نه همسرانمان را. اما بیل کلینتون که در یک هفته تبلیغات ایالت کارولینای جنوبی همیشه در کنار هیلاری بوده هیچ‌گاه از نگاه دوربین‌های خبرنگاران پنهان نمانده است.

کارولینای جنوبی چهارمین صحنه رقابت درون حزبی نامزدهای حزب دمکرات است. از میان 3 رقابت گذشته اوباما، اولی را در آیووا برنده شد و هیلاری در آن رقابت در مقام سوم قرار گرفت. اما او ازجایگاه سوم خود را بالا کشید و 2 رقابت بعدی را در نیوهمشایر و نوادا پیروز شد.

در میانه مناظره اوباما و کلینتون در کارولینای جنوبی، جان ادواردز سومین نامزد مطرح در میان دمکرات‌ها به مجری برنامه یادآوری کرد که در این مناظره 3 نامزد حضور دارند نه 2 نفر.

او جمعیت حاضر را به قضاوت درباره ماهیت این مناظره فراخواند و گفت که بحث‌ها نباید خیلی شخصی شود. او همواره تلاش می‌کند تا چهره نامزدی را از خود به نمایش بگذارد که تنها بر موضوعات حقیقی و مشکلات واقعی مردم تکیه و تأکید دارد.

به همین دلیل همواره از نامزدهای دیگر به خاطر بحث درباره موضوعات غیرضروری به جای تمرکز بر مسائلی مانند بهداشت انتقاد می‌کند.

ادواردز در سال 2004 در انتخابات مقدماتی درون حزبی ایالت کارولینای جنوبی برنده شد. با این حال در این انتخابات، تا اینجا که ادواردز در همهمه رقابت میان اوباما و کلینتون فراموش شده است.

بعد از مناظره دوشنبه شب در کارولینای جنوبی، کلینتون در کنفرانس خبری که با عجله آن را ترتیب داده بود، اوباما را بعد از شکست در 2 رقابت اخیر درون حزبی ناامید توصیف کرد و گفت: سناتور اوباما سرخورده شده زیرا وقایع 10 روز گذشته به ویژه نتیجه رأی‌گیری در نیوهمشایر و نوادا اوباما را بر آن داشته که راهبرد متفاوتی اختیار کند.

هیلاری گفت که رقیب درون حزبی‌اش دوشنبه شب برای دعوا به محل مناظره آمده بود.

بزرگان و رهبران حزب دمکرات از شدت بحث و رودررویی میان این 2 نگران هستند. در نوادا کلینتون‌‌ و اوباما بحث بر سر میراث مارتین لوتر کینگ را به مسائل نژادی کشاندند. کلینتون‌ها اوباما را به ستودن رونالد ریگان متهم کردند و اوباما هم خانواده کلینتون را به ارعاب رأی دهندگان متهم کرد.

اوباما درباره رونالد ریگان در نوادا گفت: ریگان خط سیر آمریکا را تغییر داد و این کاری بود که ریچارد نیکسون یا بیل کلینتون نکردند. او ما را در مسیر کاملا متفاوتی از گذشته قرار داد.
کارگزاران اصلی حزب دمکرات هنوز درباره اینکه از میان اوباما و کلینتون چه کسی نامزدی حزب را در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به دست می‌آورد اتفاق نظر ندارند.

بعضی می‌گویند که کلینتون در مناظره‌های خود عصبی ظاهر می‌شود و به همین دلیل ممکن است بخشی از طرفدارانش را از دست بدهد. عده‌ای دیگر می‌گویند ممکن است در نتیجه این مناظره سنگین و شخصی و خشن میان 2 نامزد پیشرو، سرانجام ادواردز برنده نهایی باشد.

روابط کلینتون و اوباما از همان ابتدای رقابت‌ها سرد و تیره بود. اگر این بحث‌ها همین‌گونه ادامه یابد دو طرف به زودی درخواهند یافت که این به نفع هیچ‌کدام نیست.

مرد پشت صحنه

مخالفان هیلاری در ماه‌های گذشته همواره با استناد به اینکه او از سوی شوهرش هدایت می‌شود، سعی در القای این موضوع داشتند که نباید اجازه داد سیاست‌های رئیس‌جمهوری که 8 سال قدرت را در کاخ سفید در دست داشته بار دیگر در کشور ادامه پیدا کند. هیلاری در پاسخ به این سخنان اوباما گفت: اینجا من هستم نه شوهرم.

اوباما هم در پاسخ گفت: راستش من به درستی نمی‌توانم بگویم که با چه کسی رقابت می‌کنم. او در این مناظره چند بار از عبارت « سناتور کلینتون و پرزیدنت کلینتون» استفاده کرد تا به حضار یادآوری کند که این زن و شوهر با هم در این انتخابات شرکت می‌کنند.

بیل کلینتون در این مراسم نه در کنار صحنه بود و نه حتی در میان حضار اما همه می‌دانند که او نقش محوری در این مناظره دارد.

www.newyorktimes.com
22 ژانویه2008

کد خبر 42488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز