چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: وجود مدارس کپری یکی از بارزترین نمونه‌های محرومیت است که با وجود اختصاص اعتبارات فراوان برای رفع این محرومیت، فعالیت آموزشی در این نوع مدارس همچنان ادامه دارد.

بنابر اصول مصرح قانون اساسی برخورداری از امکانات آموزشی برای همگان باید یکسان و برابر باشد و این وظیفه دولت است که شرایط تحصیل رایگان و مطلوب دانش‌آموزان را فراهم کند.

وضعیت نامناسب مدارس کپری در کشور، همچنان بغرنج و نگران کننده است. به طوری که با وجود وعده‌های همیشگی مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره کپرزدائی از مدارس کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، لرستان و کرمان، دانش‌آموزان همچنان در کلاس‌های چادری و کپری درس می‌خوانند.

نکته جالب این که چند سال پیش در آیین نمادینی که به مناسبت حذف مدارس کپری در یکی از مناطق محروم استان هرمزگان برگزار شد، وزیر اسبق آموزش و پرورش، به خاطر حذف مدارس کپری در یکی از مناطق محروم کشور (بشاگرد)، مدال گرفت.

مسئولان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز بارها نوید برچیده شدن بساط مدارس کپری را تا مهر امسال دادند.

جالب تر اینکه به گزارش ایرنا، حبیب‌الله دهمرده، استاندار سیستان و بلوچستان در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه این استان گفت: حذف مدارس کپری توسط سازمان نوسازی و  توسعه و تجهیز مدارس از افتخارهای دولت نهم در این استان است.

با وجود اعلام رسمی مسئولان مبنی بر حذف مدارس کپری، این موضوع در حد حرف باقی مانده است و این مدارس به فعالیت آموزشی ادامه می‌دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش عشایر در این باره به ایسنا گفت: 3 سال است، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اعلام می‌کند که جشن کپرزدایی تا پایان سال برگزار می‌شود، خوب است به ما هم اعلام کنند که این جشن با وجود این تعداد واحد آموزشی کپری در چه مناطقی برگزار خواهد شد! چرا که فعلاً امکان برگزاری این جشن وجود ندارد.

لطف‌الله عباسی با اعتراض نسبت به این که مدارس عشایری با وجود نیاز جدی در اولویت رفاه به ویژه نوسازی و تجهیز واحدهای آموزشی قرار نگرفته‌اند، افزود: چرا باید دانش‌آموزان عشایر زیر کپر یا چادر حتی بدون صندلی و روی زیلو درس بخوانند؟ و این در حالی است که دفتر آموزش و پرورش عشایر برای افزایش رفاه دانش‌آموزان برنامه داشته، اما بودجه‌ای در اختیار ندارد.

وی به همشهری نیز گفت: 629 واحد آموزشی کپری در کل کشور در زمینه آموزش و پرورش عشایر فعالند. البته به این آمار باید مدارس چادری را نیز اضافه کرد.

عباسی افزود: در استان‌های سیستان و بلوچستان، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد، به ترتیب 403، 128 و 60 مدرسه کپری وجود دارد.

وی با اشاره به وجود 133 مدرسه شبه کپری در لرستان گفت: در این استان مقدمات تبدیل مدارس کپری و شبه کپری به کانکس انجام شده است و تیر ماه سال آینده کانکس ها تحویل آموزش و پرورش عشایر می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش عشایر افزود: در جوار مدارس کپری سیستان و بلوچستان نیز مدارسی به صورت سوله های 26 تا 30 متری در حال ساخت است. به گفته وی اغلب ساختمان‌های احداث شده برای عشایر خشتی با سقف چوبی هستند که به مدارس شبانه‌روزی اختصاص داده شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور علت وجود مدارس کپری را جابه‌جایی روستا‌ها به دلایل گوناگون مانند خشکسالی عنوان کرد و گفت: ممکن است روستایی دارای مدرسه مناسب باشد اما بعد از جابه‌جایی مردم روستا، این مدرسه بدون استفاده باقی مانده و آن‌ها در مکانی دیگر مدرسه کپری ایجاد ‌کنند.

حبیب‌الله بوربور افزود: مدارس چادری و خشت و گلی نیز هنوز در برخی استان‌ها وجود دارد. البته اعتبار بازسازی مدارس خشت و گلی در قانون برداشت 4 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای مقاوم‌سازی مدارس فرسوده دیده شده است.

وزیر سابق آموزش و پرورش نیز در حاشیه آیین مراسم آغاز سال تحصیلی 87-86 تصریح کرده بود: مدارس کپری را نمی توان به‌طور کامل حذف کرد.

وی کوچ عشایر را دلیل اصلی بقای این نوع مدارس دانسته و گفته بود: با توجه به ویژگى کوچ عشایر، نمی‌توان اعلام کرد که مدارس کپرى مطلقاً در کشور وجود ندارد، یا این مدارس به طور کامل حذف می‌شوند.

کد خبر 42477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز