همشهری آنلاین: عضو شورای امنیت ملی دولت پیشین آمریکا می‌گوید وزیران دفاع و خارجه آمریکا درباره نقش بن سلمان در قتل جمال خاشقچی همان اطلاعاتی را داشته‌اند که رئیس سیا به کاخ سفید ارسال کرده بود، آنها به کنگره و مردم دروغ گفتند.

پمپئو - متیس
بن رودز  این مطللب را در یادداشت توئیتری خود و در پاسخ به اظهارات باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مطرح کرده است.

کورکر روز گذشته پس از نشست استماع گزارش جینا هاسپل رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) درباره قتل روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی عربستان اظهار کرده بود در نگاه خوش بینانه می‌توانم بگویم که جیمز متیس و مایک پمپئو اطلاعات سیا را درباره ارتباط محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این قتل نداشته اند.

جمال خاشقچی دهم مهرماه امسال برای پیگیری امور شخصی به کنسولگری سعودی در استانبول مراجعه کرد اما اعترافات دیرهنگام مقامات سعودی تاکید می کند که در همان دقایق ابتدایی، در این مکان دیپلماتیک به قتل رسیده است.

با اینکه ارزیابی های سازمان جاسوسی آمریکا بر قتل برنامه ریزی شده و با اطلاع بن سلمان حکایت دارد اما مقامات کاخ سفید حاضر نیستند روابط خود را با ولیعهد سعودی کاهش یا متوقف کنند.

بسیاری از کارشناسان دلیل این کار را ارتباطات مالی شخصی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و جرد کوشنر داماد وی با ولیعهد سعودی می دانند.

همچنین آنها به کمک بن سلمان برای اجرای معامله قرن درباره پایان دادن به تشکیل دولت مستقل فلسطینی نیازمند هستند اما سناتورهای آمریکا در قطعنامه ای دو حزبی که به زودی به تصویب خواهد رسید ضمن محکوم کردن قتل خاشقچی، خواستار پاسخگو کردن بن سلمان درباره این قتل، ادامه محاصره یمن و ایجاد بحران روابط با قطر شده اند.

آنها از دولت هم خواسته اند تا به فروش سلاح به سعودی ها برای استفاده در جنگ یمن، خودداری کنند.

کد خبر 424654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha