چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه ایلینویز توانستند زباله‌های زیستی مرطوب مانند فضولات دام‌ها و ضایعات مواد غذایی را به نوعی سوخت سازگار با دیزل تبدیل کنند.

محيط زيست

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، صنایع فراوری مواد غذایی و دامپروری در آمریکا سالانه 79 میلیون تن زباله زیستی مرطوب تولید می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دشواری‌های تولید انرژی از این زباله‌ها خارج کردن آب از آن‌ها است. انرژی مورد نیاز برای این فرایند خشک کردن، تقریبا به اندازه انرژی حاصل از این زباله‌ها است.

محققان به منظور رفع این مشکل از فرایندی موسوم به مایع‌سازی هیدروترمال استفاده می‌کنند که در آن آب به عنوان واسطی برای تبدیل زباله به نوعی روغن زیستی به کار گرفته می‌شود، سپس این روغن خام، تقطیر شده و به سوخت پایدار قابل استفاده تبدیل می‌شود. محققان این فرایند تقطیر را با فرایندی موسوم به استریاسیون ترکیب کردند تا بتوانند روغن تقطیر شده را بهینه‌سازی کرده و به سوختی با قابلیت سازگاری با دیزل تبدیل کنند.

محققان راکتورهایی را به صورت آزمایشی ساختند که امکان بهینه‌سازی روغن تقطیرشده را فراهم می‌کنند. هریک از این راکتورها قادر است روزانه یک تن زباله زیستی را فرآوری کرده و 113.5 لیتر روغن خام زیستی تولید کند.

محققان با ترکیب 10 تا 20 درصد از روغن بهینه‌سازی شده با دیزل توانستند سوختی به دست آورند که 96 تا 100 توان حاصل از دیزل را با همان میزان آلودگی در اختیار می‌گذارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Sustainability منتشر شده است.

کد خبر 424571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha