چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

ترجمه امیررضا نوری‌زاده: چند سالی است که نشریه نیوزویک در آستانه اعلام نامزدان جوایز اسکار در ماه ژانویه اقدام به گفت‌وگو با شانس‌های اصلی رشته بازیگری در میزگردی ویژه می‌کند

در این میزگرد با مجری‌گری دیوید آنسن، منتقد شناخته شده سینمایی، سؤالاتی پیرامون آخرین کار این هنرپیشگان و پیشینه حرفه‌ای آنها مطرح می‌شود. امسال، دانیل دی‌لوییس (خون به پا خواهد شد)، جورج کلونی (مایکل کلایتون)، ماریون کوتیلار (زندگی صورتی)، جیمز مک آوی (تاوان)، الن پیج (Juno) و آنجلینا جولی (قلب قدرتمند) به این میزگرد دعوت شده‌اند.

  • به عنوان نخستین سؤال آیا فیلمی در دوره جوانی بوده که شما را برای اولین بار به انتخاب بازیگری به عنوان حرفه اصلی‌تان ترغیب کرده باشد؟ دانیل من شنیده‌ام که تو در یکی از گفت‌وگوهایت به فیلم «اگر ...» بابازی مالکوم‌مک داول اشاره کرده بودی که در مورد شورش در یکی از مدارس انگلستان است؟

دانیل دی‌لوییس: قطعاً این فیلم برای من اهمیت فراوانی داشته است و این موضوع تنها به خاطر بازی مالکوم مک داول نبود. در آن زمان من از مدرسه دل خوشی نداشتم و حتی اگر امکان پیدا می‌کردم، مدرسه‌ام را آتش می‌زدم! این پس زمینه باعث شده بود تا فیلم تأثیر زیادی بر من داشته باشد.

ماریون کوتیلار: الگوی من برای بازیگری گرتاگاربو بود و من از زمان نوجوانی شیفته او بودم و یکی از بهترین تجربه‌های سینمایی‌ام تماشای فیلم «کامیل»‌بود.

جیمز  مک آوی: برای من همه چیز از یک فیلم نه‌چندان بااهمیت به نام "The Goonies" آغاز شد. این فیلم مرا به شدت  به گریه انداخت چرا که به مشکلات یک پسر بچه  12 ساله اشاره داشت، زمانی که شاید سارقی شما را تعقیب نکند و شاید در روابط شخصی‌تان شکست را تجربه نکرده باشید ولی به‌هر حال مشکلات خاص خودتان را دارید.

الن پیج: من تا   15 سالگی چندان بازیگری را جدی نمی‌گرفتم تا اینکه فیلمی از یک هنرپیشه کانادایی به نام مولی پارکر را تماشا کردم و به شدت تحت تأثیر قرار گرفتم و برای اولین بار احساس متفاوتی نسبت به سینما داشتم و دوست داشتم بیشتر درباره بازیگری بدانم.

آنجلینا جولی: بازیگری در خانواده ما از پیش از تولد من سابقه داشت و من چندان علاقه‌ای به تماشای فیلم‌ها نداشتم اما اولین فیلمی که واقعاً پسندیدم، اتوبوسی به نام هوس بود که بازی مارلون براندو در آن خیره کننده است.

  • آیا اولین باری که دستمزدی برای بازیگری گرفتید را به خاطر می‌آورید؟ 

جورج کلونی: برای بازی در یک فیلم وسترن بود، درسته دانیل؟

دی لوییس: جورج فکر کنم که بهتره تو  به این سؤال پاسخ بدی!

کلونی: اولین فیلمی که دستمزدی برای آن دریافت کردم «بتمن ورابین» بود.

  • اما این اولین فیلمی بود که دستمزد کلان گرفتی؟

کلونی: نکته اینجاست که شما با عضویت در انجمن بازیگران تصویری (SAG)  نمی‌توانید کاری برای خودتان دست‌و پا کنید بنابراین همه از جمله خود من برای سابقه سازی  دروغ می‌گفتیم.

 آن زمان خوشبختانه خبری از اینترنت نبود و من می‌توانستم انواع و اقسام دروغ‌ها را سر هم کنم. یادم می‌آید که در مصاحبه‌ای به باربارا کارامان گفتم که در فیلم Cat People  بازی کرده‌ام ولی از  شانس بد من، کارامان بازیگردان آن فیلم بود و من ناچار شدم به دروغم اعتراف کنم و  از او خواهش کنم نقش کوچکی برایم پیدا کند! اولین فیلم من «نابودگر» با بازی چارلی شین و لورادرن بود که در مجارستان فیلمبرداری شد .این فیلم آن‌قدر بد بود که هرگز اکران نشد ولی به‌هر حال من از انجمن کارت بازیگری‌ام را دریافت کردم و تهیه‌کننده آن فیلم به‌خاطر عدم پرداخت به‌موقع پول‌هایی که برای ساخت فیلم قرض گرفته بود، به زندان افتاد!

  • دانیل فکر می‌کنم اولی نقش تو در فیلم یکشنبه خونین بود؟

  بله من در آن زمان   12 سال داشتم و یک مغازه‌دار در محله ما در جنوب لندن با یکی از بازیگردان‌ها آشنا بود و او از این مغازه‌دار خواسته بود تا تمامی بچه‌های شرور محل را جمع کند و برای بازی فوتبال در یکی از نماهای فیلم به ما نفری  2 پوند پرداخت کرد.

من در آن زمان فکر کردم آنها خل شده‌اند که برای این کار به ما پول پرداخت می‌کنند چون ما هر روز در آنجا فوتبال بازی می‌کردیم. روز بعداز بازی فوتبال، جان شله‌زینگر از من خواست تا با  استفاده از شیشه شیر، روی چند خودرو در بیرون کلیسا خط بیندازم و بابت این کار   3 پوند بگیرم.

  •  مت دیمون زمانی گفته بود هر کسی به محض مشهور شدن دیگر نمی‌تواند از لحاظ احساسی رشد کند. شما تا چه حد با این گفته موافق هستید؟

کلونی: این شرایط خواه‌ناخواه به وجود می‌آید و به نظرم خود بازیگران تا حد زیادی مقصر هستند.

جولی‌: به نظرم برخی از عادت‌های زندگی روزمره دچار تغییر می‌شوند و شما قادر نیستید برخی کارها را تا پایان عمر انجام دهید. من دوست داشتم‌ در ایستگاه مترو بنشینم و مردم را تماشا کنم و یا به عنوان یک غریبه‌ در جمع آنها حاضر شوم ولی دیگر این امکان را ندارم و از دست دادن این شرایط برایم بسیار مشکل است.

دنیای بازیگران مشهور در نگاه اول بسیار بزرگتر است اما دنیای ما به واقع بسیار کوچکتر از مردم عادی است چرا که دیگر نمی‌توانیم مثل گذشته با سایرین برخورد داشته باشیم.

  • آیا می‌توانید کمی در مورد میزان اعتمادی که نسبت به کارگردان‌ها در کارهای اخیرتان داشته‌اید، صحبت کنید؟ دانیل، تو تا چه حد به پل توماس اندرسون اطمینان داشتی؟

دی‌لوییس: من احساس خوبی درباره همکاری با او برای فیلم «خون به پا خواهد شد» داشتم، هر چند که ما از دو فرهنگ کاملا متفاوت می‌آییم و از لحاظ سنی هم اختلاف فاحشی داریم .اما من همانطور که هرکسی ممکن است به برادرش اعتماد کند، به او اعتماد کردم.

  •  آنجلینا،‌رابطه کاری تو با مایکل وینترباتم چطور بود. آن هم برای فیلمی مثل قلب قدرتمند که مملو از احساسات است؟

جولی:من در مجموع روزهای خوبی را در سرصحنه فیلم گذراندم اما در اولین روز فیلمبرداری به مشکلات زیادی برخوردیم چرا که شیوه کار او کاملا متفاوت بود. او علاقه‌مند بود همه چیز به  شیوه مستند پیش رود بنابراین تمرین بازی برای هیچکدام از سکانس ها نداشتیم و حتی لفظ کات را در بین سکانس‌ها نمی‌شنیدیم. پس از پایان دیالوگ‌ها زمان استراحت می‌رسید ولی فیلمبرداری قطع نمی‌شد و از این رو همه در تمامی لحظاتی که سرصحنه فیلم حضور داشتند به نوعی با فیلم مرتبط بودند .

  نیوزویک - 20ژانویه 2008

کد خبر 42452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز