چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز از آغاز آبگیری تالاب خشک شده صالحیه نظرآباد این استان خبر داد.

تالاب صالحيه

به گزارش ایرنا، فردین حکیمی روز سه‌شنبه گفت: به دنبال پیگیری‌های فراوان، به تازگی شرکت آب منطقه‌ای استان البرز کار رهاسازی آب رودخانه کردان به این تالاب را آغاز کرده است.

وی گفت: حجم دقیق آبگیری مشخص نیست ولی پیرو وعده‌ها، قرار است که نسبت به سال گذشته حجم بیشتری آب تخصیص داده شود.

حکیمی بیان کرد: در صورتی تالاب می‌تواند به صورت دایم باقی بماند که منبع آبی پایدار یا حق‌آبه زیست محیطی مستمری داشته باشد که یکی از برنامه‌های امسال مطالعات امکان‌سنجی استفاده از پساب مسکن مهر نظرآباد است که اگر به نتیجه برسیم می‌تواند از آن محل تامین آب به صورت دایمی انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز افزود: به زودی نیز دکل و دوربین نظارتی در محدوده تالاب صالحیه با هدف پایش زیست محیطی نصب می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های متعدد برای ضرورت احیای تالاب صالحیه، اظهار کرد: تکمیل کانال زهکش از سوی دستگاه‌های اجرایی استان قزوین در سال ۹۰ بدون نظر کارشناسی و موافقت استان البرز، آسیب کلی به تالاب صالحیه وارد کرد.

حکیمی، خشک شدن تالاب صالحیه، شوری خاک زمین‌های کشاورزی و ایجاد کانون گرد و غبار و ریزگرد را جمله این اثرهای مخرب ساخت کانال زهکش دانست و گفت: با وجود اعتراض‌های فراوان سازمان حفاظت محیط زیست به این وضعیت، هیچ یک از مسئولان وقت شهرستان نظرآباد و البرز واکنشی به موضوع نشان ندادند.

حکیمی ادامه داد: این کانال اوایل دهه ۹۰ توسط دستگاه‌های اجرایی با هدف خارج کردن نمک و شوری از دل خاک بین استان‌های البرز و قزوین ساخته شد.

وی با بیان این که ۳۰ کیلومتر از این کانال در شهرستان نظرآباد استان البرز و دشت صالحیه این شهرستان واقع شده، گفت: با ساخت این کانال نه تنها شوری خاک کمتر نشد بلکه بر میزان و شدت آن افزوده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز اظهار کرد: اجرای این پروژه نیز سبب خروج آب‌های زیرزمینی و روان‌آب‌ها که می‌توانست کمک موثری به احیای تالاب صالحیه کند، شده است.

او گفت: ساخت این کانال تهدید جدی زیست محیطی برای البرز و کانونی برای انتشار ذرات نمک است و اکنون شاهد انتشار گرد و غبار از این منطقه هستیم که نه تنها البرز بلکه استان‌های همجوار مانند تهران را نیز زیر تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: با این وجود اگر در آینده نه چندان دور تالاب صالحیه احیا نشود، شاهد انتشار ذرات نمک از این دشت خواهیم بود که عواقب زیانباری برای سلامت مردم دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز بیان کرد: با احیای این تالاب افزون بر بازگشت گونه‌های جانوری و آبزی، فرصت گردشگری در منطقه به وجود می‌آید.

حکیمی گفت: برای احیای تالاب فصلی صالحیه کارهای مناسبی از سوی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی همچون لایروبی کانال و بوته‌کاری در دشت صالحیه انجام شده است.

وی اضافه کرد: به محض آبگیری این تالاب فهرست پرندگان موجود در استان از ۱۲۰ گونه به ۲۱۰ گونه می‌رسد و اگر پوشش گیاهی منطقه تقویت و تالاب آبگیری شود خطر انتشار ریزگرد نیز از بین می‌رود.

حکیمی افزود: دشت صالحیه نظرآباد ۳۱ هزار هکتار پهنه دشتی و نمکی دارد که دو هزار هکتار آن آبگیری می‌شود.

تالاب صالحیه نظرآباد، تنها تالاب استان البرز است که ۱۰ هزار هکتار گستره دارد.

کد خبر 424461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha