همشهری آنلاین: ۶۹ درصد شهروندان بریتانیایی وابسته به اقلیت‌های نژادی معتقدند این کشور با بحرانی به نام تعصب‌های نژادپرستانه دست و پنجه نرم می‌کند.

نژادپرستي در انگليس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، نتایج تازه‌ترین مطالعه و نظرسنجی موسوم به «تعصب در بریتانیا» به مدت یک هفته بین شهروندان بریتانیایی نشان می‌دهد نمونه‌های نژادپرستی در دومین دهه از هزاره سوم نه‌تنها گسترش یافته، بلکه متنوع‌تر شده است. اقلیت‌ها در بریتانیا امروز دست‌کم در ۱۰ عرصه مهم از جامعه گرفته تا ورزش و تحصیل تقریبا هر روز با تعصب‌های نژادپرستانه مواجه می‌شوند.

نظرسنجی از هزار شهروند با پیشینه وابستگی به اقلیت‌های نژادی نشان می‌دهد بسیاری از آنها تقریبا هر روز تجربه‌های منفی و دردناک همراه با نژادپرستی داشته‌اند. این در حالی است که سفیدپوستان در نظرسنجی مشابه کمتر چنین رفتارهایی را تجربه می‌کنند. رنگین‌پوستان، آسیایی‌ها و دیگر گروه‌های اقلیت در بریتانیا در حوزه‌های پزشکی، تلویزیون، کتاب، مربیگری فوتبال، درس خواندن در مدرسه و دانشگاه، سلامت روان، تدریس و خریدن خانه به سد تبعیض برمی‌خورند.

آزمون رانندگی: احتمال اینکه مردان سفیدپوست در آزمون رانندگی برای گرفتن گواهینامه پذیرفته شوند، بسیار بیش از زنان رنگین‌پوست است. زنان سیاهپوست با ۳۲ درصد کمترین نرخ پذیرفته شدن در آزمون رانندگی را دارند، این در حالی است که ۵۶ درصد از  مردان سفیدپوست بسیار راحت گواهینامه خود را می‌گیرند؛ بالاترین نرخ پذیرش در بریتانیا.

درمان سرطان: احتمال ابتلای زنان سیاهپوست در انگلیس به سرطان سینه پیشرفته و خطرناک تقریبا دو برابر زنان سفیدپوست است. با این حال، این گروه برای پیشگیری از ابتلا به سرطان کمتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، چون معتقدند خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر در اختیار زنان سفیدپوست است.

دزدی‌های کوچک: ۳۸ درصد از افراد وابسته به اقلیت‌های نژادی در بریتانیا در پنج سال گذشته دست‌کم یک‌بار به اشتباه متهم به بلند کردن جنس از فروشگاه‌ها شده‌اند. این آمار برای سفیدپوستان تنها ۱۴ درصد بوده است. سیاهان و زنان بیش از دیگر گروه‌ها در این موارد متهم به دزدی‌های کوچک می‌شوند.

رفتار عمومی: ۵۳ درصد از افراد وابسته به اقلیت‌های نژادی معتقدند صرفا به خاطر داشتن مو، لباس و ظاهر متفاوت با برخوردهای منفی مردم در جامعه مواجه شده‌اند. در حالی که فقط ۲۹ درصد سفیدپوستان با ظاهر متفاوت چنین رفتارهایی را تجربه می‌کنند.

اخراج: اگر شما یک رنگین‌پوست یا آسیایی باشید و در بریتانیا به رستوران، کافه یا باشگاه بروید، احتمال اینکه از این مکان‌ها اخراج شوید هشت برابر بیش از سفیدپوستان است. اقلیت‌های نژادی در پنج سال گذشته بارها در مکان‌های عمومی با این مشکل مواجه شده‌اند.

آشنایی در فضای مجازی: احتمال ارسال متن از سوی مردان و زنان سیاهپوست به سفیدپوستان ۱۰ برابر بیش از مواردی است که سفیدپوستان بخواهند باب آشنایی را با اقلیت‌ها باز کنند.

موقعیت شغلی: حدود ۴۳ درصد از سیاهان، آسیایی‌ها و دیگر اقلیت‌های نژادی در پنچ سال گذشته هنگام درخواست شغل یا ارتقای شغلی به شکلی غیرمنصفانه و در موقعیت برابر نادیده گرفته شده‌اند. این آمار برای سفیدپوستان در پنج سال اخیر تنها ۱۸ درصد بوده است. ۵۷ درصد از اقلیت‌ها می‌گویند برای پیشرفت کردن باید سخت‌تر از همکاران سفیدپوست خود کار کنند و ۴۰ درصد معتقدند صرفا به خاطر رنگ پوست درآمد کمتر یا آینده شغلی مبهم‌تر دارند. آمار بیکاری برای اقلیت‌ها بیش از شش درصد و برای سفیدها کمتر از چهار درصد است.

درآمد سالانه: بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ میانگین درآمد سالانه خانوارهای بنگلادشی و پاکستانی در بریتانیا حدود ۹ هزار پوند کمتر از خانوارهای بریتانیایی بوده است. ضمن اینکه فاصله درآمدی میان کارائیبی‌های سفیدپوست و سیاهپوست با سیاهان بریتانیایی در همین بازه زمانی ۵۵۰۰ پوند است.

کتاب: تقریبا حدود یک‌سوم کودکان شش تا ۱۸ سال (سن مدرسه) در بریتانیا در سال ۲۰۱۷ از اقلیت‌های نژادی بودند اما فقط در چهار درصد از ۹۱۱۵ جلد کتاب منتشرشده در همان سال (۳۶۵ کتاب) از شخصیت‌های وابسته به اقلیت‌ها استفاده شده بود. ضمن اینکه فقط در ۱۰۰ کتاب یکی از شخصیت‌های اصلی به اقلیت‌های نژادی تعلق داشته است.

کد خبر 424439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha