همشهری آنلاین: محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در یادداشتی در سی‌امین سالگرد نامگذاری روز جهانی ایدز به چالش‌ها در این زمینه در ایران اشاره کرده است.

محمد شریعتمداری

به گزارش ایلنا در این یادداشت آمده است: 

«امسال در سی‌امین سالگرد نامگذاری روز جهانی ایدز تم "Know your status" [وضعیت خود را معلوم کنید] به عنوان شعار انتخاب شده است. واقعیت این است که در ایران نیز مثل سایر کشورها یکی از چالش‌های مهم مقابله با ایدز این است که افراد مبتلا به ایدز از وضعیت خود اطلاع ندارند. البته باید اشاره شود برآوردهای جهانی نشان می‌دهد حدود ۹میلیون و چهارصد هزار نفر از کسانی که با ویروس HIV زندگی می‌کنند از وضعیت خود مطلع نیستند.

«براین اساس همانگونه که در «چهارمین برنامه استراتژیک ملی کنترل عفونت اچ ای وی جمهوری اسلامی ایران" ذکر شده است مداخله‌های هدفمند و موثر برای انجام تست اچ ای وی یک اقدام ضروری است  که تحقق این امر هم مستلزم آگاهی سازی عمومی و انگیزه‌زایی و هم نیازمند افزایش دسترسی به تست است.

«نکته‌ای دیگر که در خصوص ایدز نگران کننده است همان است که در برنامه استراتژیک ملی به آن اشاره شده است: "امکان در پیش بودن موج چهارم انتقال ایدز که تلفیق موج دوم و موج سوم است یعنی انتقال همزمان از طریق سرنگ آلوده و روابط جنسی پرخطر .

«عمیقاً بر این باورم که موفقیت در برنامه‌های ملی کنترل ایدز جز از مسیر انسجام و هماهنگی بین دستگاههای ذی‌ربط از یکسو و مشارکت همه فعالان مدنی و افراد با دانش در این حوزه امکان پذیر نخواهد بود.

«باید سیاست‌گذاری مشارکتی به معنای واقعی اجرایی شود. به ویژه در حوزه مسائلی نظیر ایدز که شاخص‌های اپیدمیولوژیک (نظیر درصد زنان در موارد تشخیص داده شده، روند درصد انتقال و روند درصد سنی) نگران کننده است باید یک عزم ملی ایجاد شود. باید عزم ملی برای انگ زدایی، از بین بردن تابوهای موجود، عزم ملی برای آموزش پیشگیری و مراقبت از خود به عموم مردم، عزم ملی برای بسترسازی و حمایت از نهادهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، عزم ملی برای ایفای دقیق نقش و وظایف خود و عزم ملی برای همراهی گروه های مرجع که برجامعه مخاطب خود به شدت مؤثرند شکل گیرد.

«باید بخش‌های مختلف دولت و سایر نهادهای حاکمیتی، نهادهای مدنی، کنشگران رسانه‌ای، احزاب سیاسی، دانشگاهیان، روحانیون، همه و همه  نقش فعال خود را در مسیر مقابله با ایدز یعنی پیشگیری، مداوا، مراقبت و حمایت انجام دهیم.

«به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تعهد به حمایت از فعالان مدنی و زمینه‌سازی برای مشارکت ساختارمند آنها در سیاست‌گذاری در این حوزه تلاش خواهم کرد در نهادهای تصمیم‌گیر نیز بیش از پیش در خصوص ضرورت‌ها و الزامات موفقیت در کنترل و کاهش ایدز سخن بگویم. از مشکلات و انتظارات مبتلایان به ایدز حرف خواهم زد چراکه معتقدم باید این مبتلایان احساس کنند که مسئولان آنها را می‌بینند و همدلانه انتظارات آنها را می‌شنوند.

«از سوی دیگر دستگاه‌ها و معاونت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در برنامه استراتژیک ملی کنترل وظایفی در حوزه‌های بیمه‌ای، حمایت معیشتی، آموزش ‌ای فنی و حرفه‌ای و خدمات اشتغال‌زایی بر عهده دارند در کنار سازمان بهزیستی کشور که در مواردی نظیر آموزش و اطلاع‌رسانی، پیشگیری از انتقال تزریقی و کاهش آسیب، پیشگیری از انتقال جنسی، حمایت و توانمندی مسئولیت‌های مهمی برعهده دارد، موظف خواهند شد اقدامات خود را به صورت ادواری به مردم گزارش دهند و در اجرای سیاست‌های خود با ارتقای رویکرد علمی و سیاستی از ظرفیت کنشگران مدنی بیش از پیش نیز بهره‌مند شوند.

‌بعون الله و فضله.»

کد خبر 424399

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha