یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
۰ نفر

امیر لیلاز - کارشناس ارشد مدیریت شهری منطقه یک: شهر زنده به شهروند است و شهروند زنده به شهر؛ و هر دو وجه معادله در گرو نگهداشت استاندارد شهر است.

امیر لیلاز|کارشناس ارشد مدیریت شهری منطقه یک

قدم اول در این مسیر مشارکت است. دغدغه شهرداری تهران به‌عنوان نهادی خدماتی و اجتماعی که با سرمایه و هزینه شهروندان اداره می‌شود نگهداشت کم هزینه، کارآمد و پایایی است که شهروندان بتوانند با خیالی آسوده‌تر در راه توسعه و افزایش کیفی استانداردها قدم بردارند. موضوعات شهری بسیار گسترده و پیچیده است و بدون مشارکت و حساسیت شهروندان بازدهی لازم را نخواهد داشت.

 حس تعلق خاطر به محله به‌عنوان سرمایه اجتماعی شهر در افزایش مشارکت شهروندان اهمیت دارد و در محله‌هایی که اهالی با هویت محله خود آشنا هستند و خود را به اصطلاح «بچه فلان محله» معرفی می‌کنند می‌توان آثار مشارکت در نگهداشت فضاهای شهری را بیشتر مشاهده کرد. ما به‌عنوان شهروند حقوق و تکالیفی داریم. مشارکت در شهر هم مقوله‌ای است که نیاز به کاری پیچیده و زمانبر ندارد.

همان نگاه توأم با تعصب به محله کفایت می‌کند که برای رفع معضلات و بهبود محله تلاش‌کنیم.  
فراموش نکنیم سازمان شهرداری متعلق به شهروندان شهر و اسباب خدمتگزار آنهاست. یاری رساندن به این سازمان درواقع کمک به بهبود شاخص‌های زندگی شهر ماست. مشارکت برای کاهش آلودگی بصری، کاهش تولید زباله و تفکیک آن از مبدأ، شناسایی خطرات و تهدیدهای فضای شهری، ارائه پیشنهاد و راهکار برای بهبود نگهداشت و هرکاری هرچند کوچک اثرات بزرگی در ارتقای زندگی در شهر دارد. حالا وقت آن است که این سؤال را از خود بپرسیم که برای نگهداشت شهر و محله‌ای که دوستش داریم چه مشارکت وکاری انجام داده‌ایم؟  

کد خبر 424274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha