همشهری آنلاین: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در حاشیه نشست سران ۲۰ کشور صنعتی در آرژانتین گفت: در دیدار با محمد بن سلمان پیام شدید اللحنی از سوی اتحادیه اروپا در خصوص قتل جمال خاشقچی به او منتقل کردم.

ديدار مكرون با محمد بن سلمان

به گزارش ایرنا به نقل از المیادین، رئیس جمهوری فرانسه روز در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ کشور صنعتی در آرژانتین افزود: به ولیعهدی سعودی گفتم که همه ما خواستار توضیح درخصوص مساله خاشقچی هستیم.

امانوئل مکرون جمعه شب با بن سلمان در حاشیه نشست گروه ۲۰ دیدار کرد. کاخ الیزه در پی این دیدار در بیانیه ای اعلام کرد که رئیس جمهوری فرانسه به ولیعهد سعودی ابلاغ کرده که اروپایی ها بر حضور کارشناسان بین المللی برای تحقیق در پرونده قتل خاشقچی پافشاری خواهند کرد.

امانوئل مکرون همچنین در خصوص ناآرامی های پاریس نیز گفت: هیچ دلیلی نمی تواند حمله به نیروهای امنیتی، غارت مغازه ها، به آتش کشیدن ساختمان های دولتی و غیر دولتی و تهدید و ارعاب مردم و روزنامه نگاران را توجیه کند.

وی افزود: آن هایی به اقدامات خشونت آمیز دست می زنند فقط به دنبال اغتشاش هستند.

رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت که پس از بازگشت به فرانسه فورا نشستی با حضور وزرا برای راه های مقابله با شرایط کنونی برگزارخواهد کرد.

فرانسه برای سومین شنبه پیاپی صحنه اعتراضهای گسترده مردمی به افزایش هزینه های زندگی بود، به طوری که شمار زیادی از معترضان (جلیقه زردها) اطراف خیابان شانزه لیزه در پاریس تجمع کردند و ضمن درگیری با پلیس، خواستار استعفای رئیس جمهوری این کشور شدند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک شاهد عینی گزارش داد که معترضان ساختمانی را در یکی از خیابان های نزدیک «طاق نصرت» به آتش کشیدند.

بر اساس گزارش ها تا کنون ۲۸۷ نفر در جریان اعتراض های فرانسه دستگیر و به گفته «کریستوف کاستانر» وزیر کشور فرانسه ۱۰۰ نفر در این اعتراض ها زخمی شدند.

به گزارش ایرنا، بی توجهی دولت فرانسه به محیط زیست و آلودگی هوا به یکی از اعتراض های ثابت مردم این کشور تبدیل شده است.

بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان به دولت مکرون هشدار داده اند که در جنبش اعتراضی جلیقه زردها، لایه‌های زیرین طبقه متوسط سهم بزرگی را به خود اختصاص می دهند. مردمی که شاغل اند، حقوق می‌گیرند، صاحب خودرو هستند، اما به خاطر خشم زیاد، فریاد اعتراض در گلویشان گره خورده است.

بر اساس مصوبه جدید دولت فرانسه، از ابتدای سال آینده میلادی (۲۰۱۹)، مالیات بر اساس یورو بر هر لیتر گازوئیل ۶.۵ سنت و هر لیتر بنزین ۲.۹ سنت افزایش خواهد یافت.

تظاهرات و اعتراض های جاری در فرانسه در حالی روی می دهد که نتایج جدیدترین نظرسنجی در این کشور نشان می دهد که محبوبیت مکرون به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

تحلیلگران می گویند این اعتراض ها ناامیدی گسترده از رئیس جمهوری ۴۰ ساله فرانسه را نمایان می‌کند.

کد خبر 424253

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha