همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه ۱۳ آذر روز جهانی یوزپلنگ از تلاش‌ها برای تکثیر یوزپلنگ آسیایی از طریق کشت بافت خبر داد.

bmy

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری گفت‌: سازمان حفاظت محیط زیست تکثیر و پرورش یوزپلنگ‌ها را از طریق پژوهشگاه رویان پیگیری می‌کند. در این جهت سعی می‌کنیم احیای یوزپلنگ آسیایی را از طریق کشت بافت با کمک این پژوهشگاه انجام دهیم.

معاون رئیس جمهوری در مورد روش‌ تامین منابع مالی برای این پروژه گفت: هزینه آن هم هر چقدر باشد،  تقبل می‌کنیم.

مجید خرازیان مقدم -مدیر کل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست-  در مورد تکثیر یوز از طریق کشت بافت گفت: از هر ظرفیتی برای حفظ یوزپلنگ آسیایی استفاده می‌کنیم.  طرف قرارداد سازمان حفاظت محیط زیست در این طرح، پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار و مجری طرح نیز این پژوهشکده است که از طریق پژوهشگاه رویان امور مربوط به این موضوع را پیگری می‌کند.

طبق این گزارش، سه‌شنبه (۱۳ آذر) روز جهانی یوزپلنگ است. یوزپلنگ‌ها هر دو نوع آفریقایی و آسیایی، سریع‌ترین حیوانات زمین هستند. یوز آسیایی Acinonyxjubatusvenaticus نسبت به نوع آفریقایی کمی کوچک‌تر و تیره‌تر است. پوشش نخودی رنگ با خال‌های سیاه در سر و کمر، بدن این جانور را پوشانده است. مشخصه این جانور، نوار سیاه رنگ اشک مانندی است که از گوشه‌ چشم‌ها شروع شده و تا کنار بینی ادامه می‌یابد.

یوز آسیایی یکی از مهم‌ترین گربه‌سانان بزرگ‌جثه است که کم‌تر از ۵۰ قلاده از آن در حیات وحش باقی مانده و تنها جمعیت باقی‌مانده از یوزها، همین جمعیتی است که در ایران پراکنده شده‌ و در صورت از بین رفتن این ۵۰ نفر یوز، یک گونه ارزشمند برای همیشه در کل دنیا منقرض می‌شود.

کد خبر 424238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha