شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز به ویژه در پایان دهۀ ۸۰ قرن گذشته، پیک پیشتاز به روش اصلی پست در چین تبدیل شده است.

خرید آنلاین

پیش بینی می‌شود تعداد کل بسته‌های پیک پیشتاز در چین در سال ۲۰۱۸ به ۴۹ میلیارد مورد برسد.

شیا وانگ که امسال ۲۵ سال دارد، به عنوان پیک ۲ سال پیش در شرکت جینگ دونگ(جِی دی) مشغول به کار شد. درآمد این شغل بسیار خوب است و وی از کار و درآمدش بسیار راضی است. وی در گفت و گو با رادیو بین المللی چین گفت: اگر می خوهید درآمد خوبی به دست بیاورید، باید بیشتر کار کنید. در برخی روزهای خاص که فروشگاه‌های آنلاین کالاها را به حراج می گذارند، میزان خرید آنلاین بسیار زیاد است و کار ما نیز به مراتب بیشتر شده است. به دنبال گسترش تجارت الکترونیک در چین، صنعت پیک پیشتاز چین نیز رشد مطلوبی پیدا خواهد کرد.

اکنون تعداد کل پیک‌ها در سراسر چین حدود ۳ میلیون نفر است که روزانه حدود ۱۳۰ میلیون بسته پست را جا به جا می کنند. به دنبال توسعۀ سریع اقتصادی، تقاضا برای جا به جایی کالا و بهبود مستمر شرایط راه و ترابری و ترویج فناوری اطلاعات، فرصتهای بی سابقه ای برای توسعه صنعت پیک پیشتاز در چین فراهم شده است به ویژه آنکه با کاهش محدودیت برای فعالیت بخش خصوصی در زمینه پیک پیشتاز، این صنعت رشد و توسعه سریعی پیدا کرده است.

شو یونگ مشاور ارشد پایگاه پیک پیشتاز و ترابری در این باره گفت: توسعه شرکتهای بخش خصوصی در زمینه پیک پیشتاز، به رشد سریع صنعت پیک پیشتاز بسیار کمک کرده است. تا کنون در چین بیش از ۳۰ هزار مؤسسه در زمینۀ پیک پیشتاز فعالیت داشته اند و ۷ شرکت بزرگ پیک پیشتاز وارد بورس اوراق بهادار شده و اکنون ۱۰ شرکت بزرگ اول پیک پیشتاز تقریباً ۹۵ درصد کارهای پیک پیشتاز کشور را انجام می دهند.

چین در سال ۲۰۰۹ بازنگری در قانون پست را صادر و اجرا کرد. در این قانون جایگاه حقوقی مؤسسات پیک پیشتاز مشخص شده و استاندارد اساسی در این زمینه ایجاد شده و به تضمین بازار واحد، باز و با رقابت منظم در چین یاری شده است.

طبق آمار، تعداد بسته های پیک پیشتاز چین از یک میلیون و ۵۳۰ هزار مورد به ۴۰ میلیارد و ۵۶ هزار مورد در پایان سال ۲۰۱۷ افزایش یافته و میزان رشد سالانه آن به ۴۲ درصد رسید. چین نیز در این زمینه در مقام نخست جهان قرار دارد. بر اساس داده های منتشر شده، تعداد بسته های پیک پیشتاز تنها از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، ۵۷ درصد افزایش یافته، شمار پیکهای پیک پیشتاز ۵۰ درصد فزونی گرفته و میزان خرده فروشی آنلاین نیز در این مدت ۴۹ درصد بیشتر شده است.

به دنبال توسعه سریع تجارت الکترونیک در سراسر چین از جمله مناطق روستایی، فعالیت پیکهای بیشتری به مناطق روستایی و دورافتاده گسترش یافته است. بی شیائو لیو اهل یک روستای کوچک در استان جی لین در شمال شرقی چین است. وی در گفتگو با رادیو بین المللی چین گفت: تجارت الکترونیک و پیک پیشتاز سیمای روستایش را تغییر داده است و اکنون روستاییان تنها در خانه می توانند از خدمات یکسان با مردم شهرها برخوردار باشند. وی افزود: «نخستین بار که در اینترنت خرید می کردم در زمان دبیرستانم بود که از خرید کالا تا تحویل گرفتن آن بیش یک هفته طول می کشید، اما در حال حاضر، یکی دو روزه کالای خریداری شده به دست ما می رسد. علاوه براین، بسیاری از روستاییان نیز به تجارت الکترونیک پرداخته اند و روستای ما پیکهای زیادی دارد.

در پی افزایش مراکز خدماتی پیک پیشتاز در مناطق روستایی، تا پایان سال ۲۰۱۷، تعداد بسته های پیک پیشتاز در روستاهای چین به بیش از ۱۰ میلیارد مورد رسیده و حدود ۶۰۰ میلیون جمعیت روستانشین به خرید آنلاین پرداخته و از خدمات پیک پیشتاز بهره مند شده اند.

شائو جونگ لین معاون پیشین انجمن پیک پیشتاز چین گفت: از سال ۲۰۰۹ تا کنون، پوشش مراکز خدماتی پیک پیشتاز روز به روز گسترده تر شده و فعالیت این مراکز به مناطق روستایی و مرزی رسیده است. مردم چه در روستاها، مناطق ساحلی دریایی و چه مناطق پیشرفته همه می توانند کالاهای گوناگون را با خرید آنلاین و برخوردار از خدمات پیک پیشتاز به دست بیاورند، علاوه بر این، کشاورزان نیز می توانند با استفاده از شبکه اینترنت و خدمات پیک پیشتاز، محصولات کشاورزی تولید خود را به سراسر کشور بفروشند.

کد خبر 424195

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha