گروه بین‌الملل: کمیسیون برگزاری انتخابات پارلمانی تایلند اعلام کرد حزب حامی تاکسین شیناواترا - نخست وزیر برکنار شده این کشور –اکثریت 480 کرسی پارلمان را از آن خود کرده‌است.

سپتامبر 2006، ارتش تایلند در کودتایی بدون خونریزی دولت تاکسین را ساقط کرد و حزب وابسته به وی منحل شد. وی که اکنون به جرم فساد مالی و نقض قوانین انتخاباتی، در انگلیس و در تبعید به سر می‌برد برای 5 سال از فعالیت‌‌های سیاسی در کشورش منع شد.  پس از کودتای 2006 بسیاری از هواداران و اعضای حزب تاکسین با تشکیل حزبی جدید به نام «حزب قدرت مردم» یا همان حزب PPP ، به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه داد.
با پایان شمارش آرا انتخابات که با استقرار حدود 200 هزار سرباز و نیروی پلیس در سراسر کشور از ساعت 8 صبح آغاز شد، حزب قدرت مردم که در حال حاضر توسط ساماک سونداراوج- فرماندار سابق بانکوک که به سیاستمدار صریح‌اللهجه راست‌گرا معروف است - رهبری می‌شود با کسب 228 کرسی پیروز انتخابات لقب گرفت؛ در حالی‌که برای کسب اکثریت پارلمان تنها به 13 کرسی دیگر نیاز داشت. وی پس از اعلام نتیجه انتخابات در جمع هواداران خود گفت این موفقیتی بزرگ برای تمامی مردم تایلند محسوب می‌شود که از سپتامبر 2006 تا کنون آزادی خود را از دست داده‌ بودند. اما انتخابات دیروز از چند جهت برای تایلند اسیر دو دستگی حائز اهمیت است؛ نخست آنکه پس از کودتای نظامی سال گذشته این نخستین انتخابات این کشور است. از سوی دیگر نتیجه این انتخابات می‌تواند سرنوشت نخست وزیر در تبعید تایلند را مشخص کند و در صورت پیروزی PPP در واقع
 زمینه ساز بازگشت تاکسین به کشور شود. نکته دیگر اینکه طی یک سال گذشته – از زمان کودتای نظامی تا کنون- تایلند توسط ارتش اداره می‌شود و مردم امیدوارند این انتخابات به پایان بیش از 12 ماه بی‌ثباتی و ناآرامی در کشور بیانجامد.
تاکسین که افکار و رویکردی به شدت عوام فریبانه دارد همچنان در کشور به ویژه در بین روستاییان فقیر و کم درآمد محبوب است. اگرچه تاکسین و حزب وی نمی‌توانند در این انتخابات شرکت کنند اما ناظران سیاسی بر این باورند مالک باشگاه منچستر سیتی  انگلستان، همچنان در مرکز رقابت‌های سیاسی تایلند قرار دارد. رقیب حزب PPP در این انتخابات، حزب دمکراتیک تایلند به رهبری آبیسیت وجاجیوا، هنرپیشه 43 ساله است که با سابقه‌ترین حزب سیاسی در این کشور نیز محسوب می‌شود. وجاجیوا که حزبش166 کرسی پارلمان را در انتخابات دیروز از آن خود ساخت، درصورتی که حزب رقیب نتواند دولتی مستقل تشکیل دهد برای ائتلاف آماده است.
در حالی که احتمال دارد با پیروزی حزب وفادار به تاکسین در انتخابات هرج و مرج و ناآرامی در بانکوک و دیگر شهرهای کشور تشدید شود، ژنرال سونتی بونیاراتگلین - فرمانده کودتای سپتامبر  2006 - وعده داد پیروزی متحدان نخست وزیر سابق، شرایط کشور را بحرانی نخواهد کرد.
کد خبر 42408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز