همشهری آنلاین: عراقچی گفت: تلاش اروپا برای ایجاد سازوکار مالی برغم فشارهای فزاینده آمریکا ادامه دارد و ما درجریان تلاش‌های آنها هستیم، باید فرصت بیشتری به اروپایی‌ها داد، هرچند که این فرصت بی‌پایان نخواهد بود.

عراقچي

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در گفت و گو با ایرنا در الجزیره گفت که به دلیل حساسیت موضوع نمی‌تواند خبرها درباره کشورهای میزبان سازوکار ویژه مالی اروپا را تایید کند، چرا که  آمریکایی‌ها به دنبال بستن همه راه‌ها هستند و از هم اکنون، فشارهایشان را بر کشورهایی که برای ایجاد این سازوکار تلاش می‌کنند، شروع کرده‌اند.

او به ذکر این نکته درباره سازوکار مالی بسنده کرد که اتحادیه اروپا تاکنون راه حل عملیاتی برای تعامل با ایران را ارائه نکرده ولی از آنجا که ما را در جریان تلاش‌های خود قرار می‌دهند تصورمان این است که باید به اروپایی‌ها فرصت بیشتری داده شود، البته این فرصت، بی‌پایان نخواهد بود.

  • تلاش اروپا برای ایجاد ساز و کار تسهیل تعاملات با ایران

عراقچی در مورد ساز و کار ویژه کشورهای اروپایی برای حفظ برجام و تامین منافع اقتصادی ایران گفت: سازوکار ویژه مالی یکی از موضوعات کنونی مذاکره ما با کشورهای اروپایی است، آنها در تلاش هستند که این ساز و کار را تشکیل بدهند تا یک نظام دریافت و پرداخت برای تعاملات اقتصادی ایران ایجاد شود.
وی در ادامه گفت: به دلیل حساسیت موضوع نمی‌تواند هیچ یک از شایعات و گفته‌های موجود در خصوص کشورهای میزبان ساز و کار ویژه مالی ایران با اروپا را تایید کند چون آمریکایی‌ها در عمل ثابت کرده‌اند به دنبال بستن همه راه‌های موجود هستند و فشارهایشان را بر همه کشورهای اروپایی که تلاش دارند با این سازو کار، کار کنند، از اکنون شروع کرده‌اند.

  • فرصت اروپایی‌ها بی پایان نیست

عراقچی در خصوص نوع تعامل اروپایی‌ها با ایران در خصوص برجام نیز گفت: ما تاکنون اراده سیاسی در کشورهای اروپایی را شاهد بوده‌ایم و نشانه‌ای نداریم که خلاف این اراده باشد البته آنها هنوز موفق نشده‌اند که راه حل‌های عملیاتی مورد نیاز برای منافع ایران را در برجام طراحی و عملیاتی کنند. ما شاهد هستیم که فشارهای آمریکا بسیار زیاد است و گره‌های فنی و حقوقی که بر سر این راه وجود دارد، بسیار جدی است و اروپایی‌ها درحال تلاش برای بازکردن این گره‌ها هستند. آنها تاکنون نتوانسته‌اند راه حل‌های عملیاتی معرفی کنند، اما ما هم قرار نیست تا ابد صبر کنیم، حتما در زمان خود، تصمیمات مقتضی را خواهیم گرفت اما اکنون چون در جریان تلاش‌هایی که انجام می‌دهند هستیم و آنها ما را در جریان این تلاش‌ها قرار می دهند، تصور ما این است که باید فرصت بیشتری داده شود تا اروپایی‌ها بتوانند این راه حل‌ها را عملیاتی کنند اما آنها هم باید بدانند این فرصت چندان زیاد نیست و حتما بی پایان نخواهد بود.

کد خبر 424016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس کهن US ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
    0 0
    ٱقای عراقچی عزیز شما در معامله وقرارداهای برجامی از شروع بازنده بوده اید چرا که گنجاندن موظوع موشکی و دیگر موضوعهای غیر اتمی در این قراداد غیر منطقی بوده است در ضمن اروپاییها با هوشتر وبا سیاست تر از شما ساده دلان هستند و در هیچ شرایطی منافع ملی شون را از دست نخواهند داد در رابطه با سیاستهای ددمنش ٱمریکا ، شما بانکی ویا سیستمی و سا زمانی نشان بده در اروپا که بتواند بدون خواسته وچراغ سبز ٱمریکا انتقال و معامله پولی با ایران انجام بده ، و در ضمن بازی سیاسی پشت پرده اروپا و ٱمریکا در یک مسیر است با شکل وظاهر متفاوت برای مات کردن ایران .