همشهری آنلاین: بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، اسامی ۱۶ دانشمند پراستناد ایران در بین ۴۰۵۸ پژوهشگر جهان را اعلام کرد.

رتبه بندي دانشگاه ها

به گزارش فارس، دکتر جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از حضور دانشمندان پراستناد از دانشگاه‌های تازه تاسیس مانند صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی قوچان، دانشگاه یاسوج، علوم و منابع طبیعی گرگان و دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم در جمع پژوهشگران پراستناد جهان خبر داد.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به اینکه کلاریویت انالیتیکس سالانه فهرستی روزآمد از دانشمندان پر استناد را معرفی می‌کند، گفت: پژوهشگران پراستناد که به ۲۱ رشته موضوعی و در کشورهای مختلف تعلق دارند، در یک خصیصه مشترک هستند و آن انتشار مقاله‌های علمی متعددی است که در گروه یک درصد برتر مقالات پراستناد در رشته تخصصی و سال انتشار قرار دارند.

وی با بیان اینکه تعداد پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۱۸ در فهرست کلاریویت انالیتیکس بیش از ۴ هزار نفر است و سال پیش تعداد این دانشمندان ۳ هزار و ۳۰۰ نفر بود، گفت: در بین ۴۰۵۸ پژوهشگر پراستناد در ۲۱ رشته موضوعی تعداد ۱۹۴ دانشمند یا ۴/۸ درصد، تنها در دو رشته Essential Science Indicators قرار دارند. تعداد ۲۴ دانشمند پراستناد نیز از کشورهای آمریکا، اروپا، آسیا و خاورمیانه تنها در ۳ رشته موضوعی فعالیت دارند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه در میان پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۷ برنده جایزه نوبل وجود دارد، گفت: ۱۰ کشوری که بیشترین تعداد دانشمندان پر استناد را در اختیار دارند به ترتیب آمریکا با ۲۶۳۹ نفر، انگلستان با ۵۴۶ نفر، سرزمین اصلی چین با ۴۸۲ نفر، آلمان با ۳۵۶ نفر، استرالیا با ۲۴۵ نفر، هلند با ۱۸۹ نفر، کانادا با ۱۶۶ نفر، فرانسه با ۱۵۷ نفر، سوئیس با ۱۳۳ نفر و اسپانیا با ۱۱۵ نفر هستند.

به گفته بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، سعید عباس بندی از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، اخوان از دانشگاه صنعتی اصفهان، مهدی دهقان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، داوود دومیری گنجی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و رئیس دانشگاه فناوری‌های نوین آمل، مهراورنگ قائدی از دانشگاه یاسوج، مفید گرجی بندپی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، سید مهدی جعفری از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، حسن کریمی از دانشگاه صنعتی قوچان، امید ماهیان از دانشگاه فردوسی مشهد، مرتضی محمودی دانشگاه علوم پزشکی تهران، سید فاضل نبوی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم، سید محمود نبوی از دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم، طاهر نیکنام از دانشگاه صنعتی شریف، مسعود رضایی از دانشگاه تربیت مدرس، محسن شیخ‌الاسلامی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و محمد والی‌پور از دانشگاه آزاد اسلامی ایران از جمهوری اسلامی ایران ۱۶ دانشمند پراستناد در بین ۴۰۵۸ پژوهشگر هستند.

وی خاطرنشان کرد: حضور دانشمندان پراستناد از دانشگاه‌های تازه تاسیس مانند صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی قوچان دانشگاه یاسوج، علوم و منابع طبیعی گرگان و حتی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله الاعظم در جمع پژوهشگران پراستناد جهان و غیبت تعدادی از دانشگاه‌های برتر و بزرگ کشور در این زمینه مستلزم توجه بیشتر به دانشگاه‌های تازه تاسیس است.

مهراد گفت: این دانشگاه‌ها روند رشد و ترقی را با امکانات نسبتا محدودی که از نظر بودجه، تعداد اعضای هیات علمی، آزمایشگاه‌ها و فضای مورد استفاده در اختیار دارند آغاز کرده و اکنون به طور موثر در جمع دانشگاه‌های برتر جهان افتخار بزرگی را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورده‌اند.

کد خبر 423837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha