کاشان چهار روز با برپایی نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و نشست‌های گوناگون، میزبان جشنی بزرگ، متنوع و مردمی برای کتاب کودک و نوجوان بود.

کاشان، میزبان جشن بزرگ کتاب کودک و نوجوان

این رویداد نخستین دوره‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان بود، که افتتاحیه‌ی آن پنج‌شنبه‌ی گذشته بدون سخنرانی برگزار شد. در افتتاحیه‌ی جشنواره، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت‌الله عبدالنبی نمازی، نماینده‌ی ولی‌فقیه در کاشان، سیدجواد ساداتی‌نژاد، نماینده‌ی کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی و شماری از نویسندگان و هنرمندان حوزه‌ی ادبیات و کتاب کودک و نوجوان حضور داشتند.

در چهار روز مذکور، از پنج‌شنبه ۲۲ تا یک‌شنبه ۲۵ آذر، در این جشنواره حدود ۶۰ نویسنده، شاعر، مترجم و تصویرگر در کاشان گردهم آمدند تا با تشکیل ده‌ها کارگاه و نشست، دیدار با کودکان و نوجوانان در مدارس و قصه‌خوانی و... هفته‌ی متفاوتی برای مردم و کودکان و نوجوانان این شهر رقم بخورد و برپایی جشنواره‌ای با تکیه بر توان و همت مردم یک شهر، در حافظه‌ی فرهنگی کشورمان ثبت شود.

از برنامه‌های متنوع این جشنواره می‌توان به برپایی نمایشگاه‌های «کتاب کودک و نوجوان»، «تصویرگری ملل» و «تصویرگری شاهنامه و جشن‌های ایرانی» و برگزاری نشست‌های «گردشگری، کودک، محیط‌زیست» با سخنرانی آرش نورآقایی، «پیش‌درآمدی بر مصورسازی کتاب کودک» با سخنرانی حمید صدقی و «بررسی ادبیات کودک و نوجوان چین» با سخنرانی خانم سان‌ یو اشاره کرد.

از جمله کارگاه‌هایی هم که در این روزها در کاشان تشکیل شد می‌توان از این کارگاه‌ها نام برد: داستان‌نویسی کودک (مجید راستی)، قصه‌گویی و بازی خلاق (الهام درستکار)، نمایش‌نامه‌نویسی کودک (منوچهر اکبرلو)، عروسک‌سازی و عروسک‌گردانی (نسیم یاقوتی)، رمان‌نویسی نوجوان (حمیدرضا شاه‌آبادی)، ساخت کتاب حسی-لمسی (زهرا فرمانی)، تجربه‌های نوشتن (عباس جهانگیریان)، تصویرگری کتاب کودک (هدی حدادی و حدیثه قربان)، آب-بازی (زهرا فرمانی)، تصویرگری با تکیه بر شعر صدای پای آب اثر سهراب سپهری (جمال‌الدین اکرمی) و راهنمای انتخاب کتاب برای دانش‌آموزان (گروه داوری جایزه‌ی لاک‌پشت پرنده).

گفتنی است در این جشنواره هم‌چنین از چند کتاب با حضور پدیدآورندگان، کارشناسان، هنرمندان و مخاطبان کودک و نوجوان رونمایی شد، تعدادی از فیلم‌های برگزیده‌ی جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان در مدارس به نمایش درآمد و تئاترهایی هم در مدارس برای دانش‌آموزان اجرا شد.

افتتاح «انجمن ادبی آفرینش ویژه‌ی نوجوانان»، رونمایی از نشان جشنواره، تشکیل کارگاه‌های هنری «کلاژ»، «طراحی چهره با ذغال»، «صورتک مقوایی» و «بازی‌های سنتی» در هنرستان‌ها و مدارس کاشان، بازدید تصویرگران ایرانی از نمایشگاه آثار هنری دانش‌آموزان هنرستان‌های آوینی و کتابچی و برگزاری تورهای گردشگری تأسیسات آب (آب‌انبار، قنات، منبع آب و تصفیه‌خانه) برای نویسندگان، تصویرگران و دانش‌آموزان  هم از دیگر فعالیت‌های چند روز برگزاری نخستین جشنواره‌ی کتاب کودک و نوجوانِ کاشان به‌شمار می‌آید.

علاوه بر اجرای شماری از فعالیت‌های جشنواره در فضاهای عمومی شهر، مانند میدان‌ها، کتاب‌خانه‌ها، هتل‌ها، خانه‌های تاریخی و سالن‌های شهر، تعداد زیادی از این فعالیت‌ها، در بیش از ۷۰ مدرسه‌ی کاشان و برای دانش‌آموزان کودک و نوجوان به اجرا درآمد.

کاشان، میزبان جشن بزرگ کتاب کودک و نوجوان

کد خبر 423829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha