سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب با ارائه توضیحاتی در باره وضعیت آب شرب تهران،نسبت به وجود نیترات بالا در آب شرب جنوب شهر تهران و تهدید سلامت شهروندان هشدار داد.

  به گزارش فارس، داوود مولایی در هفتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران به هنگام بررسی تصویب 2 فوریت طرح « تامین اعتبار توسعه و ساماندهی شبکه آب تهران در سال 87 کل کشور و الزام شهرداری و شرکت آب و فاضلاب تهران به نظارت بر مدیریت بهینه مصرف آب» تصریح کرد: در حال حاضر برای شهر تهران با جمعیت 8 میلیونی در هر ثانیه 13 متر مکعب آب تصفیه می‌شود با این وجود با محدودیت منابع آب به واسطه افت منابع زیرزمینی، آسیب های وارده بر آنها و خشکسالی‌ها مواجه هستیم.

وی با اشاره به عمر 50 ساله تاسیسات شهر تهران، افزود: این تاسیسات برای جمعیتی بالغ بر 3 تا 4 میلیون پیش بینی شده در صورتی که هم اکنون به بیش از 8 میلیون نفر خدمات ارائه می دهد و تا سال 1400 باید با همین تاسیسات به 12 میلیون نفر خدمات ارائه دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این که با وجود افزایش اعتبارات این بخش از 27 میلیارد تومان سال گذشته به 30 میلیارد تومان با این وجود تنها 4 درصد اعتبارات کشور به این بخش اختصاص می یابد، اظهار داشت: متاسفانه به واسطه آن که مسئولان در معاونت مدیریت و برنامه ریزی بر این باورند که تهران شهر برخورداری است بنابراین باید هزینه آب باید از شهروندان دریافت شود و نیازی به اختصاص اعتبار کلان به آن توسط دولت وجود ندارد در صورتی که وجود میزان بالای نیترات _به میزان 30 درصد به جای 10 درصد استاندارد_ خود تهدید و هشدار جدی برای سلامت ساکنان جنوب، جنوب غربی و جنوب شرقی است.

وی ادامه داد: البته کیفیت و سلامت آب شرب توسط سه دانشگاه علوم پزشکی به صورت مداوم بررسی می شود و چاه های دارای نیترات بالا نیز از رده مصرف خارج شده اند اما اتخاذ تمهیدات جدی به منظور پیشگیری از بحران در سال های آتی ضروری و اجتناب ناپذیر است.

مولایی با اشاره به افزایش 7 درصدی بارندگی در سال جاری نسبت به سال گذشته، اظهار داشت: حتی اگر بارندگی 2 برابر شود باز هم به بارندگی متوسط دنیا نمی‌رسد و ما همچنان با کمبود آب مواجه هستیم.

وی ساخت و سازهای مجاز و غیرمجاز بالای ارتفاعات 1800 را یکی از چالش ها و مشکلات جدی شهر تهران و تحمیل شدن هزینه های سنگین توسعه انشعابات به بخش های مذکور، گفت: قوانینی نداریم که اگر کسی اقدام به ساخت و ساز مجاز یا غیرمجاز در ارتفاعات کرد هزینه خدمات خود را از آنها دریافت کنیم. واحدهایی که در این ارتفاعات ساخته می شود متری یک میلیون تومان هزینه ساخت آن است اما قیمت فروش آن متری 5 میلیون تومان است اما ما باید هزینه میلیاردی برای آب رسانی به آنها را از جیب ساکنان جنوب شهر پرداخت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان این که بیشترین هزینه های مربوط به آب و فاضلاب مربوط به شمال شهر است، تاکید کرد: این در حالی است که 30 درصد ساکنان جنوب تهران معادل 3 میلیون نفر در معرض تهدید آلودگی آب و نیترات موجود در آب هستند.

وی خاطرنشان کرد: نه امکان دریافت هزینه واقعی آب را از مردم داریم و نه دولت اعتبارات لازم را دراختیار ما قرار می دهد در حالی که سالانه 18 میلیارد تومان باید برای وام بانک جهانی پرداخت کنیم و برای اجرای سه طرح آبرسانی خود از سد طالقان و ایجاد شبکه حلقه ای در اطراف تهران و تامین آب سالم برای جنوب تهران با مشکلات جدی مواجه هستیم و برای تامین اعتبارات مورد نیاز نه تنها با بخش های مختلف دولت و مجلس وارد مذاکره شدیم بلکه در بازدید توسط رئیس جمهور و نمایندگان مجلس مشکلات آب تهران برای آنها تشریح شد.

به اعتقاد مولایی مسئولان باید نسبت به اختصاص اعتبار 150 میلیارد تومانی برای اتمام طرح آبرسانی سد ماملو به مساحت 90 میلیون متر مکعب به عنوان یک حادثه غیرمترقبه توجه کنند و بودجه ویژه ای به این موضوع اختصاص دهند تا این پروژه به جای 10 سال در مدت زمان کوتاهی به پایان برسد تا تهران از یک بحران جدی نجات یابد.

وی افزود: ایجاد یک حلقه آبرسانی از سد لار به سمت جنوب سپس به سمت کرج را نیازمند اعتباری بالغ بر 140 میلیارد تومان دارد.با وجود آن که با کمبود اعتبارات مواجه هستیم اما اقداماتی برای تحقق این هدف آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به سوال معصومه آباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در خصوص فاضلاب بیمارستان ها و امکان تفکیک آب شرب از غیرشرب گفت: کلیه بیمارستان ها مکلف به داشتن پیش تصفیه هستند در غیراینصورت آب به شبکه آنها وصل نمی شود.مشخصات آبی که تصفیه می کنند باید مورد قبول تصفیه خانه ها باشند.
 
وی ادامه داد: اجرای طرحی برای تفکیک آب شرب از غیرشرب نیاز به احداث 9 هزار کیلومتر دیگر شبکه هستیم در واقع به میزان 9 هزار کیلومتر شبکه موجود.در شهرهای جدید می توان چنین طرحی را اجرا کرد اما در تهران این طرح قابل اجرا نیست مگر آن که هیئت دولت در این رابطه وارد عمل شود و کلیه دستگاه ها را مکلف به انجام طرح کند و اعتبارات لازم را اختصاص دهد.متاسفانه هزینه طرح آبرسانی سد ماملو تامین نمی شود چه رسد به اجرای این طرح.

بر اساس این گزارش، طرح مذکور بعد از اظهارات اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

کد خبر 42381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز