همشهری آنلاین: یک بنیاد خیریه پیشگام می‌گوید تخمین زده می‌شود در طول سه سال جنگ یمن حدود ۸۵۰۰۰ کودک زیر پنج سال به علت سوءتغذیه حاد درگذشته باشند.

Yemen

به گزارش بی‌بی‌سی بنیاد خیریه «کودکان را نجات دهید» می‌گوید این شمار معادل کل جمعیت زیر پنج سال بیرمنگام، دومین شهر بزرگ بریتانیا است.

سازمان ملل سال پیش هشدار داد که تا ۱۴ میلیون یمنی در آستانه دچار شدن به قحطی هستند.

سازمان ملل در تلاش است گفتگوی بین طرفین منازعه را برای پایان بخشیدن به این جنگ سه‌ساله را بدترین بحران انسانی جهان را ایجاد کرده است، احیا کند.

بر اساس آمار سازمان ملل دست‌کم ۶۸۰۰ نفر غیرنظامی در این جنگ کشته و ۱۰۷۰۰ نفر غیرنظامی مجروح شده‌اند. جنگ و محاصره نظامی نیروی متحد به رهبری عربستان سعودی که ۲۲ میلیون نفر را در یمن نیازمند کمک‌های بشردوستانه کرده، باعث ایجاد بزرگ‌ترین وضعیت اضطراری امنیت غذایی در جهان شده و به شیوع وبا انجامیده که ۱.۲ میلیون را مبتلا کرده است.

مشکل است شمار دقیق مرگ‌ها در یمن را تعیین کرد. امدادگران در این کشور می‌گویند بسیاری از موارد مرگ‌ومیر به علت اینکه نیمی از مراکز بهداشتی ازکارافتاده‌اند و فقر مردم مانع دسترسی به مراکز بهداشتی فعال می‌شود، ثبت نمی‌شوند.

افزایش قیمت غذا و افت ارزش پول کشور درنتیجه جنگ داخلی شمار بیشتری از خانواده‌ها را در معرض ناامنی غذایی قرار داده است.

این سازمان خیریه مستقر در بریتانیا می‌گوید محاصره یمن باوجود جنگ شدید در اطراف بندر حدیده که منبع اصلی ورود کمک‌های غذایی است، وضعیت را بدتر کرده است.

به گفته این سازمان خیریه در این بندر در اختیار نیروهای حوثی که به‌طورمعمول ۹۰ درصد موارد غذایی لازم از آن وارد می‌شدند، میزان واردات تجاری بیش از ۵۵۰۰۰ تن در ماه کاهش یافته است. این مقدار کاهش معادل نیاز غذایی ۴.۴ میلیون نفر شامل ۲.۲ میلیون کودک است.

سازمان «کودکان را نجات دهید» می‌گوید این ارقام را بر اساس میزان‌های مرگ‌ومیر موارد درمان‌نشده «سوءتغذیه شدید حاد» در کودکان زیر پنج سال به‌دست‌آمده از داده‌های گردآوری‌شده به‌وسیله سازمان ملل گزارش کرده است. این سازمان بر اساس تخمین‌های محافظه‌کارانه میزان مرگ‌ومیر کودکان در فاصله آوریل ۲۰۱۵ تا اکتبر ۲۰۱۸ را ۸۴۷۰۰ نفر محاسبه کرده است.

کد خبر 423649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha