همشهری آنلاین: نمایشگاه ۵۸ اثر مهم کارنامه سرشناس‌ترین هنرمند خیابانی دنیا به ارزش ۱۲ میلیون پوند در سوپرمارکتی خالی در بروکسل به دلیل دعوای حقوقی بر سر مالکیت آثار بسته شد.

نمايشگاه بنكسي در بروكسل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران‌آرت، نمایشگاه موسوم به «بنکسی غیرمجاز» از هشتم نوامبر در فروشگاهی خالی در منطقه اشرافی‌نشین پایتخت بلژیک آغاز به کار کرده و قرار بود تا ۳۰ دسامبر (یک روز پیش از آخرین روز سال ۲۰۱۸) ادامه داشته باشد اما دادگاهی در بروکسل به دلیل «احتمال غیرمجاز بودن نمایشگاه» شامگاه پنجشنبه حکم به بسته شدن آن داد. دعوای حقوقی بین وکلای استیو لازاریدیس (کاشف بنکسی) و طرف‌های آلمانی و بلژیکی است.

پس از حدود پنج ساعت، ناظران نمایشگاه تمام تابلوها و آثار موجود در آن از جمله نقاشی مشهور دختر با بادکنک را تا نیمه‌های شب با دقت تمام به محلی محرمانه و امن منتقل کردند. برگزارکنندگان نمایشگاه حالا باید منتظر حکم بعدی دادگاه در ژانویه ۲۰۱۹ باشند. پیشنهاد به نمایش درآوردن آثار بنکسی در بروکسل از سوی شرکتی آلمانی به طرف بلژیکی مطرح شده که نمایشگاهی مشابه را در برلین برپا کرده است.

سازمان‌دهنده تور جهانی آثار بنکسی یک گالری‌دار سابق به نام لازاریدیس است که برخی معتقدند نخستین بار خود او نام هنرمند خیابانی زاده بریستول را مطرح کرد. از آنجا که بنکسی رضایت خود را از نمایش عمومی آثارش آشکار نکرده، عبارت «غیرمجاز» در نمایشگاه بروکسل استفاده شده است. همین عبارت کار دست برگزارکنندگان داده و دادگاه بلژیک بر اساس آن رای تعطیلی موقت نمایشگاه را صادر کرده است.

بخشی از نارضایتی بنکسی مربوط به برگزاری نمایشگاه‌هایی است که برای ورود تماشاگران بلیت صادر می‌کنند. این هنرمند با کشیدن آثارش در محیط‌های عمومی نشان داده راضی نیست کسی برای دیدن آنها پول بدهد. با این حال، نمایشگاه آثار او در مسکو ورودی ۲۰ پوندی داشت و همین باعث شد بنکسی با گذاشتن پستی در اینستاگرام از این ماجرا شکایت کند.

کد خبر 423598

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha