همشهری آنلاین: پس از افزایش ۱۰۰ درصدی مالیات بر کالاهای وارداتی از صربستان از سوی دولت کوزوو و و دستگیری چهار صرب توسط نیروهای امنیتی کوزوو، تنش های سیاسی و تجاری بین صربستان و کوزوو بالا گرفت.

تنش بين صربستان و كوزوو

به گزارش ایرنا، ساکنین منطقه کوزووسکا میتروویتسا در شمال کوزوو که اکثریت صرب هستند در اعتراض به افزایش ۱۰۰ درصدی مالیات بر کالاهای وارداتی از صربستان امروز تظاهرات و چندین خیابان اصلی شهر را برای تردد وسایل نقلیه مسدود کردند.

آلکساندر ووچیچ و آنا برنابیچ رئیس جمهوری و نخست وزیر صربستان در این رابطه با سفیر چین در بلگراد دیدار و وی را از وضعیت کنونی کوزوو و سیاست های دولت صربستان در این رابطه آگاه کردند.
رئیس جمهوری صربستان همچنین با سفیر فدراسیون روسیه در بلگراد دیدار کرد.

روسیه و چین از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند که اعلام یکجانبه استقلال کوزوو را به رسمیت نشناختند و از تمامیت ارضی صربستان که کوزوو بخشی از آن محسوب می شود، حمایت می کنند.

همچنین بامداد امروز واحد نیروی امنیتی کوزوو در چهار منطقه کوزووسکا میتروویتسا وارد شدند و ۴ تن از صرب های این منطقه را دستگیر و به ایستگاه پلیس در جنوب کوزوو انتقال دادند. این اقدام در حالی انجام گرفت که نیروهای امنیتی کوزوو بر اساس قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل تنها می توانند با موافقت نیروهای بین المللی کی فور به منطقه صرب نشین شمال کوزوو وارد شوند.

از سوی دیگر مقام های اتحادیه اروپا صربستان و کوزوو را به خویشتن داری و کاهش تنش های سیاسی و تجاری فراخواندند.

اتحادیه اروپا با اشاره به تشدید تنش روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی میان صربستان و کوزوو از بلگراد و پریشتینا خواست که به اقدام های تحریک آمیز هر چه زودتر پایان دهند و برای عادی سازی روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی گام بردارند.

از طرف دیگر کشمکش های سیاسی بین صربستان و کوزوو پس از عدم موفقیت کوزوو برای عضویت در سازمان پلیس بین الملل (اینترپل) که اخیرا در دبی انجام گرفت، تنش ها را افزایش داد و بروکسل در این راستا طرفین را به ادامه مذاکرات برای اختلافات فراخوانده است.

کوزوو در دو مرحله رای گیری برای عضویت در سازمان پلیس بین الملل (اینترپل) که روز سه شنبه ( ۲۰ نوامبر/ ۲۰ آبان) در مجمع عمومی این سازمان در دبی برگزار شد، موفق به کسب حمایت اکثریت اعضای این سازمان نشد.

صربستان که بر اساس قانون اساسی خود و قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل کوزوو را استان جنوبی خود می داند از هر گونه ابزار سیاسی و حقوقی در ممانعت از عضویت کوزوو در سازمان های بین المللی استفاده می کند.

به رغم مذاکرات متعددی که بین بلگراد و پریشتینا به سرپرستی مسئولین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شده، مواضع صربستان و کوزوو به یکدیگر نزدیک نشده و مرتب اغتشاش هایی بین طرفین وجود دارد.

کوزوو با حمایت بیشتر کشورهای غربی به خصوص آلمان و ۲۵ کشور عضو اتحادیه اروپا تلاش دارد که با عضویت در نهادهای بین المللی بتواند اعلام استقلال خود را برای راه یافتن به سازمان ملل به عنوان عضو دائم به مرحله پایان برساند.

با این توصیف می توان گفت که تنها راه باز شدن این گره کور، تفاهم بلگراد و پریشتینا است آن هم به این شرط که نتیجه این تفاهم «برد - برد» برای دو طرف باشد.

کوزوو براساس قطعنامه ۱۲۴۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد از ژوئن سال ۱۹۹۹، تحت قیمومیت هیات غیرنظامی این سازمان قرار گرفته و نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) موسوم به 'کی فور' برای تامین امنیت در این سرزمین مستقر شده اند.

پارلمان کوزوو در فوریه ۲۰۰۸ به طور یکجانبه استقلال این بخش از صربستان را اعلام کرد. اما بلگراد با اعلام این که کوزوو، استان جنوبی صربستان است، اعلام یکجانبه استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل شدن سند استقلال کوزوو از راه های دیپلماتیک و صلح آمیز است.

مقامات بلندپایه صربستان بارها تاکید کرده اند که حکومت این کشور هرگز استقلال کوزوو را به رسمیت نمی شناسد و دولت بلگراد همیشه در کنار صرب های این سرزمین قرار دارد.

کد خبر 423499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha