چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۸
۰ نفر

محمد سرابی - مجید جباری - خبرنگار: رئیس شورای شهر تهران در آخرین جلسه پارلمان شهری گفت: ما همه تلاش خود را کردیم تا سیدمحمدعلی افشانی را حفظ کنیم.

جدول شورا

محسن هاشمی از شهردار بازنشسته تهران تقدیر کرد که به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گردن نهاده و سمت خود را ترک کرده است. افشانی اگرچه چندی پیش در دولت دهم خود را بازخرید کرده بود و می‌توانست با مراجعه به دیوان عدالت اداری از شمول بازنشستگی خارج شود، اما پیش از هر اقدامی گفته بود: «تلاش من برای احقاق حق جایگاه شهرداری تهران است نه شخص خودم.»

تلاش او برای اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و استثنا کردن شهردار تهران در طول تمام ماه‌های گذشته اقدامی فردی تلقی شد اما حالا او به‌رغم داشتن حق قانونی بازنشسته شده‌است و شورای پنجم شهر تهران روز گذشته به خاطر اقدامات قابل توجه طی ۶ ماه از او تقدیر کرد. البته محمدعلی افشانی در آخرین حضور در شورای شهر تهران اقدامات خود در مدت تصدی مسئولیت شهرداری را تشریح کرد. که به‌طور خلاصه در ادامه می‌خوانید.

  • بدهی‌ها و مطالبات شهرداری

در این مدت مطالبات شهرداری از برخی نهادها پیگیری و در جلساتی با فرمانده سپاه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، طلب‌های شهرداری  به‌صورت تفکیک شده و مکتوب ارائه شد. اکنون ۲۰جلسه در این‌باره تشکیل و میزان مطالبات شهرداری مشخص شده و در حال پیگیری است. در طول این مدت طلب ۴۵۰۰پیمانکار تسویه شده است. بخشی از این پیمانکاران همان افرادی هستند که چند ماه پیش در هر جلسه شورای شهر مقابل ساختمان تجمع می‌کردند و خواهان طلب‌های خود بودند. همینطور در این مدت ۱۴۹میلیارد تومان از طلب‌های شهرداری از دولت وصول شده است.

  • ادامه ساخت مترو

در این مدت ۶کیلومتر از خط۷ افتتاح و ۵ایستگاه راه‌اندازی شد. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار بر این است که تا پایان سال آینده ۵۰کیلومتر از خطوط ریلی مترو به بهره‌برداری برسد. همینطور مناقصه خرید ۶۳۰واگن به مرحله نهایی رسیده و ۲۱واگن هم به حمل‌ونقل ریلی اضافه شده است.

  • بازیافت پسماند

کارخانه تولید مصالح از نخاله‌های ساختمانی مدتی پیش در منطقه آبعلی شروع به‌کار کرد که ظرفیت تولید روزانه ۳۳۰۰تن مصالح قابل استفاده در ساخت‌وساز را دارد. کارخانه دیگری با همین ظرفیت در حال ساخت است و قرارداد یک کارخانه ۵هزار تنی هم امضا شده است. در تهران روزانه ۵۰هزار تن نخاله ساختمانی جمع‌آوری می‌شود.

  • شفاف‌سازی‌

اگرچه بنا به قانون شهرداری‌ها، باید قراردادهای مالی این نهاد به اطلاع عمومی برسد اما در این دوره بود که تمام قراردادهای بالای ۲۵۰میلیون تومان در سایت شفافیت منتشر شد. همچنین گزارش ۶‌ماه فعالیت شهر تهران در مهرماه امسال منتشر شد.

  • توسعه کمربند سبز شمالی

حرکت ساختمان‌سازی‌ به سمت ارتفاعات شمال شهر که باعث رشد بی‌رویه مناطق مسکونی شده است باعث شد شهرداری توسعه فضای سبز در این منطقه را به شکل ویژه مدنظر قرار دهد. بنا به طرحی که از تابستان امسال آغاز شد، مرز شمالی شهر با درختکاری به شکل یک خط مشخص می‌شود. ایجاد شیار و ساخت مخازن آب انجام شده است و به‌زودی نهال‌کاری در آن اجرا می‌شود.

  • خدمات الکترونیک

از آنجا که بیشتر مشکلات اداری در هنگام مراجعه حضور ارباب‌رجوع به شهرداری رخ می‌دهد، طبق برنامه‌ریزی قرار بر این شد که صدور پروانه ساختمانی در تهران تا پایان سال به‌صورت الکترونیکی انجام شود. به این شکل که تقاضای پروانه، تشکیل پرونده، مشخص شدن عوارض و پرداخت آن بدون مراجعه حضوری و به شکل رایانه‌ای انجام شود.

  • لایحه درآمدهای پایدار

لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که باعث کاهش سهم شهرداری‌ها از درآمدهای ناشی از عوارض و مالیات بود، منابع مالی شهرداری‌ها را به‌شدت کاهش می‌داد و این درآمدها به دولت می‌رسید. با رایزنی‌های نمایندگان مجلس و دولت اکنون بنا بر این قرار گرفته که سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده از ۳۳ به ۵۰درصد افزایش یابد. اگر این لایحه کامل تصویب شود گام بلندی در تحقق درآمدهای پایدار شهرداری خواهد بود.

  • مرکز خدمات اجتماعی

رسیدگی به امور کارتن‌خواب‌ها نیازمند همکاری ارگان‌های مختلفی است و تنها جمع‌آوری آنها و هدایت این افراد به مراکز نگهداری موقت بر عهده شهرداری قرار دارد. در مرکز فوریت‌های اجتماعی در بزرگراه فتح تهران که با ظرفیت بیش از ۲۰۰تخت افتتاح شد، نمایندگان نهادهای مختلف از قوه قضاییه تا کمیته امداد حضور دارند تا به امور مربوط به مددجویان رسیدگی کنند.

کد خبر 423362

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha