همشهری آنلاین: بارش ناگهانی باران در صحرای آتاکامای شیلی بعد از ۵۰۰ سال برای اولین بار، باعث نابودی زندگی معدود گونه‌های میکروبی و گیاهی موجود در این بخش از جهان شد.

hcg

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وی تری، نتایج بررسی‌های محققان دانشگاه اتونوما در شیلی نشان می‌دهد سیل ناگهانی ناشی از ریزش باران در این صحرای خشک تعادل زیستی را در آن بر هم زده و به جای آن که موجب رویش گیاهان جدید و بهبود چرخه زیستی در صحرای مذکور شود، به زندگی گیاهان مذکور نیز آسیب جدی زده است.

صحرای آتاکاما در شمال کشور شیلی واقع است و یکی از قدیمی‌ترین و خشک‌ترین صحراهای کل کره زمین محسوب می‌شود. وسعت این صحرا در حدود ۱۰۵ هزار کیلومتر مربع است. محققان می‌گویند قلب این صحرا از حدود ۱۵ میلیون سال قبل خشک بوده و در برخی نقاط آن از ۵۰۰ سال قبل حتی یک قطره باران نباریده است.

اما حتی در چنین شرایط زیستی دشواری باز هم گونه‌های محدودی از حیات گیاهی در این منطقه وجود داشته و آنها با شرایط زندگی در این صحرای خشن خو گرفته بودند. ولی بارش باران در سه سال گذشته برای اولین بار بعد از ۵۰۰ سال و ناتوانی خاک در جذب این حجم از آب موجب نابودی حدود ۸۵ درصد از گونه‌های میکروبی و گیاهی زنده موجود در صحرای مذکور شده است.

علت وقوع این بارش ناگهانی گرمایش کره زمین و تغییرات ناشی از آن در منطقه اقیانوس آرام بوده است. گفتنی است شباهت این صحرا به شرایط کره مریخ باعث شده بود تا ناسا در سال ۲۰۰۳ آن را برای انجام برخی آزمایش‌های شبیه‌سازی شرایط کره مریخ انتخاب کند.

کد خبر 423295

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha