سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۵
۰ نفر

غلامعلی فارغی-رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران: همایش مشترک ۲ روزه توسعه همکاری‌ کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی - کشاورزی بین ایران و اتحادیه اروپایی در شرایطی برگزار شده

غلامعلی فارغی

که کشورمان برای تولید محصولات این بخش نیازمند واردات نهاده‌ها و ماشین‌آلاتی است که کشورهای عضو این اتحادیه تولیدکنندگان عمده آن هستند. از سوی دیگر اتحادیه اروپایی در فناوری ماشین‌آلات، کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی و فناوری تولید بذر و سموم دفع آفات نباتی پیشرو است.

با این روند در حلقه‌های مختلف تولید محصولات کشاورزی در بخش‌های عملیاتی یا تامین نهاده‌ها نیازمند ارتباط تنگاتنگ با کشورهای اروپایی هستیم و درصورتی که این کشورها با تحریم‌های آمریکا همسو نشده و همانطور که شواهد نشان می‌دهد همکاری با ایران را در دستور کار قرار دهند، این روابط برای کشورمان بسیار مفید خواهد بود.

اجرای موافقتنامه تجاری ایران و اتحادیه اروپایی در بخش کشاورزی و مواد غذایی حتی در اصلاح رگولاتوری (سیاستگذاری) تولید این محصولات نیز مؤثر خواهد بود به‌نحوی که در کشورمان سیاست خرید تضمینی برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی اعمال می‌شود این در حالی است که سال‌هاست این شیوه در دنیا منسوخ شده و کشورهای اروپایی سیاست‌های حمایتی را همسو با رشد بهره‌وری این بخش و تامین امنیت غذایی دنبال می‌کنند که با این روند به‌نظر می‌رسد تطبیق مقررات رگولاتوری ایران و اتحادیه اروپایی می‌تواند به رشد بهره‌وری کمک کرده و برخلاف سیاست خرید تضمینی در مقابله با ازبین رفتن آب و خاک، افت بهره‌وری، بازدهی پایین محصول و فداکردن برخی محصولات کشاورزی برای تولید و خرید تضمینی برخی محصولات دیگر با هر کیفیت و کمیتی مؤثر خواهد بود.

با این روند اگر ارتباط رگولاتوری کشاورزی بین ایران و اتحادیه اروپایی برقرار شود شاید بتوانیم از مقررات این اتحادیه در بخش‌های تولید، کیفیت و بازاررسانی استفاده کنیم. درواقع همصدا و هم جهت و متعهد شدن با اجرای استانداردهای اروپایی در تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی در ایران، قطعا به‌نفع امنیت غذایی مردم کشورمان خواهد بود.

اگر برمبنای این موافقتنامه با اتحادیه‌اروپایی استانداردهای این کشورها در مصرف سموم، کود و... را رعایت کنیم مصرف‌کنندگان ایرانی سالم‌تر خواهند بود و صادرات این محصولات نیز رونق می‌گیرد. اتحادیه اروپایی در چارچوب این مذاکرات خواستار اجرای استانداردهایی است که تعهد به انجام آن سلامت و امنیت غذایی مردم را حفظ کند و محصولی تولید ‌شود که سموم باقیمانده آن حداقل باشد و این استانداردها به‌راحتی در کشورمان قابل اجراست.

با توجه به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان اتحادیه اروپایی در چارچوب حفظ برجام قول‌هایی داده که اجرای آن می‌تواند تأثیر این تحریم‌ها در تولید بخش کشاورزی را به‌شدت کاهش دهد گرچه هنوز مهم‌ترین سرفصل این قول‌ها یعنی مبادلات پولی و بانکی و نقل و انتقال پول با موانع اجرایی مواجه است. با وجود این سفر هیأت اروپایی به کشورمان در شرایط تحریم، دادن کد، آدرس و نوید مثبتی به بخش کشاورزی ایران است که اروپا در کنار ما خواهد ماند اما اینکه تا چه حد در اجرای این سیاست‌ها موفق خواهد شد بستگی به موضوعات داخلی این کشورها دارد.

از سوی دیگر در داخل کشور نیز با موانعی برای بهره‌مندی از دستاوردهای همکاری با اتحادیه اروپایی مانند تصویب لوایح مقابله با پولشویی مواجه هستیم که امیدواریم با تصویب و اجرای آن راه تعامل بیشتر ایران و اتحادیه اروپایی هموارشده و بتوانیم از شرایط و نتایج توسعه همکاری با این کشورها استفاده کنیم. نکته آخر آنکه حتی در برگزاری چنین همایشی نیز متأسفانه مسئولان دولتی رویکرد درستی را اتخاذ نکرده‌اند، در شرایطی که  ۹۵ فعالیت بخش کشاورزی در اختیار بخش خصوصی است و سفر سال گذشته کمیسیونر کشاورزی اتحادیه اروپایی به ایران نیز با مشارکت بخش خصوصی و دعوت از مسئولان دولتی صورت گرفته بود، اما امسال وزارت جهادکشاورزی بدون اطلاع این بخش همایش مشترک توسعه همکاری‌ کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی - کشاورزی بین ایران و اتحادیه اروپا را برگزار کرد.

کد خبر 423271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha