گروه سیاسی: با تشدید حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و شرایط بحرانی این منطقه در نتیجه محاصره این رژیم، تلاش مقامات ایرانی برای تقویت همگرایی جهان اسلام به منظور برخورد با جنایات صهیونیست‌ها افزایش یافته است.

پس از آنکه روز یکشنبه ایران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، خواستار برگزاری هرچه سریع‌تر اجلاس فوق‌العاده وزرای امور خارجه این سازمان شده بود، رئیس‌جمهور نیز در رایزنی با سران برخی کشورهای اسلامی خواستار اتخاذ اقدام فوری برای کمک به مردم مظلوم فلسطین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، محمود احمدی‌نژاد و حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر دیروز در گفت‌وگوی تلفنی، جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کردند و ضرورت اقدام‌ها و تحرک جدی برای کمک به مردم مظلوم فلسطین را مورد تأکید قرار دادند.

رئیس‌جمهوری در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه ملت فلسطین در شرایط بسیار سختی به سر می‌برد، بر ضرورت اقدام جدی برضد رژیم‌صهیونیستی تأکید و تصریح کرد: وقت آن است که وزرای امور خارجه کشورهای اسلامی و عربی با تشکیل جلسه فوق‌العاده سازمان کنفرانس اسلامی، محدودیت‌هایی را برای رژیم‌صهیونیستی ایجاد کنند و با اعلام اعتراض خود، اجازه ندهند صهیونیست‌ها بیش از این به جنایات خود ادامه دهند.

رئیس شورای‌عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه اقدامات سیاسی و انسانی برای نجات مردم مظلوم فلسطین باید به‌طور همزمان انجام شود، گفت: اتحادیه عرب و سازمان کنفرانس اسلامی می‌توانند با تشکیل جلسه فوق العاده، موضوع را مورد بررسی قرار دهند و همزمان با ارسال کمک‌های دارویی و غذایی، از بروز فاجعه انسانی در غزه جلوگیری کنند.

امیر قطر نیز در این تماس تلفنی با استقبال از پیشنهاد احمدی‌نژاد گفت: برای حمایت از مردم غزه باید موضع جدی و فعال داشته باشیم.

وی با انتقاد از بی‌تفاوتی برخی کشورهای عربی و اسلامی در قبال ملت فلسطین، به اقدامات کشورش در ارسال کمک‌های مالی، غذایی و دارویی برای مردم غزه اشاره کرد و گفت: بنا داریم کمک‌های مردمی خود اعم از دارو، غذا و همچنین نیروگاه کوچک برق را برای مردم غزه ارسال کنیم.

یک ضرورت

همچنین رؤسای جمهوری ایران و سوریه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با محکوم‌کردن جنایات اخیر رژیم‌صهیونیستی در غزه برگزاری نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی درباره فلسطین در اسرع وقت را ضروری دانستند.

محمود احمدی‌نژاد و بشار اسد با بیان اینکه امروز جنایات صهیونیست‌ها از حد گذشته و مردم مظلوم غزه در سخت‌ترین شرایط قرار دارند، تصریح کردند: کشورهای اسلامی باید با همکاری یکدیگر زمینه توقف جنایات صهیونیست‌ها را فراهم کنند.

نتیجه کنفرانس آناپولیس

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که مهر خبر آن‌را منتشر کرد، با اشاره به اوضاع فاجعه‌بار غزه و بسته‌شدن تمامی راه‌های منتهی به این شهر گفت: اوضاع غزه نتیجه کنفرانس پاییزی آناپولیس است.

سید محمدعلی حسینی تأکید کرد: اکنون سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای مربوط باید تحرک بیشتری داشته باشند، و در این صورت قطعا رژیم‌صهیونیستی در مقابل فضایی که توسط نهادهای بین‌المللی و کشورهای جهان ایجاد خواهد شد، مجبور است که به خواست جامعه بین‌المللی تن دهد.

وی با اشاره به اینکه رژیم‌صهیونیستی برای انجام جنایت‌های خود به‌دنبال بهانه نبوده است، در مورد احتمال کمک تسلیحاتی کشورهای اسلامی به مردم فلسطین گفت: همه کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی باید کمک کنند تا محدودیت و محاصره غزه شکسته شود.

آمادگی ایران

حسینی در مورد اجلاس فوق‌العاده سازمان کنفرانس اسلامی برای رسیدگی به اوضاع غزه نیز گفت: ایران آماده میزبانی کشورهای اسلامی برای رایزنی درباره مسائل غزه است.

وی خاطرنشان کرد: ایران همچنین آمادگی دارد در بهترین سطح در نشست فوق‌العاده در هر مکانی که مورد توافق باشد شرکت کند، چراکه موضوع مهم در شرایط کنونی، رسیدگی فوری به مشکل مردم غزه است.

تلاش مالزی

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر مالزی به‌عنوان رئیس دوره‌ای سازمان کنفرانس اسلامی بر ضرورت برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی برای ‌حمایت از ملت مظلوم فلسطین و جلوگیری از جنایات رژیم‌صهیونیستی در شرایط کنونی تأکید کرد.

عبدالله احمد بداوی هم در این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی در نزدیک‌ترین زمان ممکن برگزار شود.

آمادگی الجزایر

احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با همتای الجزایری خود نیز تأکید کرد: تشکیل فوری نشست وزرای امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی برای اتخاذ راهکارهایی به منظور نجات ملت فلسطین در شرایط کنونی ضروری است.

عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری‌ الجزایر هم با استقبال از پیشنهاد رئیس‌جمهوری تصریح کرد: الجزایر برای هر نوع همکاری با ایران در حمایت از ملت مظلوم فلسطین آمادگی دارد.

گفت‌وگوی تلفنی با ملک عبدالله

همچنین رئیس‌جمهوری و پادشاه عربستان در گفت‌وگویی تلفنی با محکوم‌کردن جنایات صهیونیست‌ها در غزه، بر لزوم حمایت کشورهای اسلامی از ملت مظلوم فلسطین تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی‌نژاد در این گفت‌وگو با بیان این که امروز صهیونیست‌ها مردم غزه را تحت فشار سنگین قرار داده‌اند، اظهار داشت: برگزاری نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ضروری است.

نامه انتقاد‌آمیز نمایندگان

203 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رؤسا و نمایندگان پارلمان‌های جهان از سکوت معنی‌دار سازمان ملل و ارگا‌ن‌های حقوق‌بشری آن در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه انتقاد کردند.

به گزارش ایرنا، در بخشی از این نامه آمده است: وجدان‌های بیدار جهان کجایند؟ صلح‌دوستان و بشردوستانی که مانع از این کشتار بی‌رحمانه مردان، زنان و کودکان مظلوم شوند، کجایند ؟ و چرا شورای امنیت اقدامی جدی در این خصوص انجام نمی‌دهد؟

کد خبر 42317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز