همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند یک اسکن پنج‌دقیقه‌ای می‌تواند برای شناسایی افراد در معرض خطر زوال عقل پیش از ظهور علائم آن به کار رود.

brain

به گزارش بی‌بی‌سی دانشمندان از اسکن با سونوگرافی برای بررسی رگ‌های خونی گردن بیش از ۳۰۰۰ نفر استفاده کردند و در ۱۵ سال بعدی این افراد را زیر نظر گرفتند.

این پژوهشگران دریافتند که افرادی که شدیدترین نبض‌ها را در رگ‌های گردن داشتند، نسبت به سایر افراد دچار بیشترین افت توانایی شناختی در طول ده سال بعدی شده‌اند.

پژوهشگران امیدوارند که به‌این‌ترتیب به روش جدیدی برای پیش‌بینی زوال عفل یا دمانس در افراد دست پیدا کنند.

در این پژوهش، یک گروه بین‌المللی دانشمندان با سرپرستی یونیورستی کالج لندن شدت نبض شریانی حرکت‌کننده به سوی مغز در گردن را در ۳۱۹۱ نفر در سال ۲۰۰۲ با سونوگرافی اندازه گرفتند.

نبض شدیدتر می‌تواند باعث آسیب زدن به عروق خونی کوچک مغز، تغییرات ساختاری شبکه عروقی مغز و خونریزی‌های کوچک شود که «سکته‌های مغزی کوچک» نامیده می‌شوند.

پژوهشگران در طول ۱۵ سال بعدی حافظه و توانایی حل مسئله را در این افراد زیر نظر گرفتند.

نتایج نشان داد که افرادی که بیشترین شدت نبض را در آغاز بررسی داشتند (یک‌چهارم افرادی که از این لحاظ در صدر قرار می‌گرفتند) نسبت به بقیه افراد، با احتمال ۵۰ درصد بیشتر دچار افت پیش‌رونده توانایی شناختی را در طول یک دهه بعدی می‌شوند.

افت توانایی شناختی اغلب نخستین نشانه زوال عقل است، اما هرکسی دچار مشکل شناختی می‌شود، درنهایت دچار زوال عقل نخواهد شد.

پژوهشگران می‌گویند این آزمایش می‌تواند راه جدیدی برای شناسایی افرادی باشد که در معرض خطر زوال عقل هستند و امکان درمان و تغییر سبک زندگی را در زمان زودتری فراهم آورد.

شواهد فعلی نشان می‌دهند کنترل فشارخون و کلسترول، داشتن رژیم غذایی سالم، انجام ورزش منظم و سیگار نکشیدن می‌توانند باعث پیشگیری از زوال عقل شوند.

کارشناسان می‌گویند زوال عقل نتیجه نهایی دهه‌ها آسیب دیدن مغز است، بنابراین در هنگامی‌که افراد علائم زوال عقل را نشان می‌دهد، دیگر برای انجام اقدامات درمانی دیر شده است.

البته این تحقیق که بنیاد قلب بریتانیا در تأمین هزینه آن دخیل بوده است، درباره اینکه آیا افراد شرکت‌کننده در این بررسی دچار زوال عقل شدند یا نه، داده‌ای در اختیار نمی‌گذارد.

طرح بعدی این پژوهشگران این است که افراد شرکت‌کننده در این بررسی را با ام‌آرآی اسکن کنند تا معلوم شود، آیا این افراد تغییرات ساختاری یا کارکردی در مغزشان پیدا کرده‌اند که توضیح‌دهنده افت توانایی شناختی‌شان باشد یا نه.

کد خبر 422902

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha