همشهری آنلاین: برگزاری تورهای رنگ با وجود اعتراض فعالان محیط زیست و گردشگری همچنان در ایران ادامه دارد.

جشن رنگ

سایت چمدان نوشت: تورهای رنگ، مد تازه امسال برخی سودجویان برای کسب در آمد از یک فعالیت ضد محیط زیستی بود. شبیه‌سازی جشن هولی هند در ایران تحت عنوان تورهای رنگ بازی به دلیل جذابیت‌های بصری به سرعت مورد توجه برخی اقشار قرار گرفت. با این وجود کسی از آسیب این تورها خبر نداشت تا اینکه صدای اعتراص جوامع محلی و فعالان محیط زیست و گردشگری بلند شد.

موضوع تورهای رنگ بازی و آسیب‌های آن، اوایل امسال پس از انتشار ویدئوی گلایه یک چوپان محلی از دردسرهایی این تورهای رنگ برای دام‌هایش مطرح شد و بسیاری نسبت به آن موضع گرفتند. حتی برخی از برگزارکنندگان پس از اطلاع از آسیب‌های آن نسب به فعالیت خود در زمینه این تورها عذرخواهی کردند. با این وجود همچنان برگزاری این تورها توسط برخی افراد و آژانس‌های سودجو ادامه دارد. به عنوان مثال یکی از دفاتر گردشگری در یکی از شهرهای ایران اقدام به برگزاری این تور کرده است و همچنان برای برنامه‌های بعدی خود تبلیغات می‌کند.

ایمان معماریان پزشک حیات وحش پیش از این درباره آسیب‌های رنگ در طبیعت به چمدان گفته بود: اینکه رنگ‌ها طبیعی یا غیرطبیعی باشند در تخریبی بودن آنها در طبیعت تغییری ایجاد نمی‌کند. این رنگ‌ها روی گیاهان باقی می‌ماند و باعث از بین رفتن پوشش گیاهی می‌شود. از بین رفتن پوشش گیاهی به چرخه زندگی طبیعی در منطقه آسیب می‌زند. از بین بردن شکل طبیعی منطقه روی زندگی حیات وحش اثر می‌گذارد. حیوانات روی قلمرو و محل زندگی خود حساس هستند و هرگونه تغییر در آن می‌تواند باعث ترس حیوانات یا حتی کوچ به نقطه دیگری شود که این موضوع نیز آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت.

گفتنی است که آسیب‌های محیط زیستی جشن هولی در هند نیز یکی از مجادلات فعالان محیط زیست است و بسیاری برگزاری این جشن در هند را یکی از عوامل تخریب محیط زیست می‌دانند.

کد خبر 422742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha