همشهری آنلاین: نشریه آتلانتیک با علام اینکه در هر ثانیه به اندازه یک زمین فوتبال از جنگل‌های کالیفرنیا می‌سوزند از آن به عنوان مرگبارترین ‌آتش‌سوزی تاریخ آمریکا نام برد.

آتش سوزي كاليفرنيا

به گزارش ایرنا، رابینسون میر از نویسندگان این نشریه آمریکایی در یادداشتی با عنوان دلیل ساده‌ای که بشر نمی‌تواند آتش سوزی‌های طبیعی را مهار کند افزود: هفت سال پیش، پارک ویلیامز به همراه یک زوج رانندگی طولانی مدتی برای دیدن یک آتش سوزی طبیعی از نزدیک انجام داد و هنوز جزئیات آن را به خوبی به یاد می‌آورد.

ویلیامز در آن زمان در یک آزمایشگاه ملی در جنگل‌های کاج جنوب غربی ایالات متحده کار می‌کرد که به بیش از یک میلیون هکتار از مناطق حفاظت شده چشم انداز داشت. در ۲۶ ژوئن سال ۲۰۱۱، باد به جان یکی از درختان صنوبر این جنگل حفاظت شده افتاد و آتشی ایجاد کرد. آن چشم انداز به سرعت در آتش سوخت و باد یاغی خیلی زود بزرگترین آتش سوزی تاریخ نیومکزیکو را رقم زد.

ویلیامز دیگر نمی‌توانست در آن آزمایشگاه کار کند چراکه تمامی آن منطقه خالی شده بود و او و دوستانش به دنبال کورسوی امیدی به اطراف شهر رفتند. سرانجام به نقطه‌ای نزدیک کوه رسیدند. او به یاد می‌آورد که هوای بیرون ماشین همچون آتش یک شومینه آجری بود و دود آتش از کیلومترها آن طرف تر مانند یک ستون دود دیده می شد. این آتش سوی هیچ شباهتی به آتش سوزی یک خانه نداشت و ارتفاع آن صدها فوت بود.

این دود وی را مطمئن کرد که مهار چنین چیزی غیرممکن است. اما این آتش زندگی او را عوض کرد. او هرگز در مورد آتش سوزی‌های طبیعی مطالعه‌ای نکرده بود. اما اکنون او استاد دانشگاه کلمبیا و یکی از کارشناسان برجسته جهان در نقش تغییرات آب و هوایی بر تشدید آتش سوزی‌های طبیعی است.

از نظر ویلیامز آتش سوزی‌های اینچنینی همچون اقیانوسی است که هیچ شانسی برای انجام کاری در برابر آن وجود ندارد. زمانی که این آتش گسترده می‌شود و هلیکوپترها سعی در مهار آن دارند آنها در واقع هیچ کاری نمی‌کنند. هنگامی که آتش نشانان در حال خاموش کردن آتش هستند این پدیده به اندازه‌ای داغ است که حتی این افراد نمی‌توانند به اندازه کافی به آن نزدیک شوند تا بتوانند مهارش کنند.

اکنون کالیفرنیا با یکی از بدترین انواع این آتش سوزی در حال دست و پنجه نرم کردن است. روز دوشنبه ( ۲۱ آبان) مقامات اعلام کردند این آتش در شمال کالیفرنیا جان ۴۲ نفر را گرفته است و آن را مرگبارترین و مخرب‌ترین آتش سوزی تاریخ کشور نام نهادند. این آتش سوزی رکورد آتش سوزی سال ۱۹۳۳ را شکست که در آن ۲۹ نفر در اثر آتش سوزی شهر لوس آنجلس کشته شده بودند. انتظار می‌رود تعداد تلفات آتش سوزی کالیفرنیا افزایش یابد.

این آتش سوزی ۱۲۵هزار هکتار که شامل ۲۵ درصد منطقه می‌شود را نابود کرده و بیشتر این میزان در روزهای ابتدایی این حادثه صورت گرفته است و با این سرعتی که آتش سوزی پیش می‌رود در هرثانیه به اندازه یک زمین فوتبال جنگل در آتش می‌سوزد.

آتش سوزی در ایالات متحده در حال بزرگتر شدن است و کشور به سرعت توانایی خود برای مقابله با آن را از دست می دهد. طبق گفته ویلیامز، در طول نخستین دوره ریاست جمهوری 'رونالد ریگان' دولت فدرال سالانه چند صد هزار دلار برای مبارزه با آتش سوزی صرف کرد. در سالجاری دولت فدرال قصد دارد ۲.۲۵ میلیارد دلار صرف مبارزه با آتش سوزی کند.   از اوائل دهه ۱۹۸۰، مساحت زمین هایی که در آتش سوزی های طبیعی می‌سوزند هر ساله ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته است.

ویلیامز در این خصوص می‌گوید: آتش در حال غارت ما است و ما هرچه هم سختتر تلاش می کنیم باز آتش پیروز می‌شود. اما چرا ماکه تمامی مشکلات زیست محیطی را حل کرده ایم نمی‌توانیم از پس خاموش کردن یک آتش بر آییم؟

پاسخ این است که ما به عنوان بشر گمان می‌کنیم می توانیم از پس پدیده آتش سوزی طبیعی برآییم. اما در واقع ما نمی‌توانیم. اگرچه ما می‌توانیم انسان به ماه بفرستیم و یا یک شبکه کامپیوتری غول آسا ایجاد کنیم اما نمی‌توانیم از پس پدیده‌ای که شبیه اقیانوسی مهیب است برآییم.

او می‌گوید: این آتش سوزی شبیه یک طوفان وحشی است که هزاران تن هوای داغ را در مرکز خود قرار داده و به شدت سعی در افزایش آن دارد. بالا رفتن این هوا سبب ایجاد یک خلاء در هسته آتش سوزی شده و مانند یک نوار نقاله سریع، هوای سردتر را از تمام جهات به داخل خود می‌کشاند. در نیمکره شمالی، یک ستون بزرگ از دود ناشی از آتش سوزی‌های طبیعی شروع به چرخش در خلاف جهت عقربه‌های ساعت خواهد کرد، درست همانگونه که طوفان ها عمل می‌کنند.

پس چگونه آمریکایی‌ها می‌توانند با چنین آتش قدرتمندی مقابله کنند؟ ویلیامز در پاسخ به این سوال می‌گوید: با احترام به آن و درک اینکه ما در عصر جدیدی از آتش سوزی‌های بزرگ هستیم. 'افزایش ادامه آتش سوزی‌ها یک پدیده اجتناب ناپذیر در غرب ایالات متحده است. 'اگر مردم این را درک کنند، در برابر تاکتیک‌های مدیریتی تحمل بیشتری خواهند داشت. '

بسیاری از مدیران جنگل می‌دانند بخش وسیعی از جنگل‌ها در دهه‌های آینده به دنبال آتش سوزی‌های فاجعه بار از میان می‌روند و توانایی لازم برای کنترل این پدیده را ندارند. لذا اگر مردم متوجه شوند بخش عظیمی از نوار جنگل‌های غربی به زودی در آتش می‌سوزد، شاید تمایل بیشتری به مهار آتش سوزی‌های قابل کنترل که به وسیله هواشناسی قابل پیش‌بینی هستند، نشان دهند.

'نشریه آتلانتیک یکی از مجله‌های آمریکایی است که در ابتدا تحت عنوان ماهنامه آتلانتیک در سال ۱۸۵۷ در بوستون، ماساچوست تأسیس شد. دفتر مرکزی این نشریه در حال حاضر در واشینگتن، دی. سی. قرار دارد. همان‌طور که از نام پیشین به آن اشاره شده، هر ماه یک شماره چاپ می‌شد و این سیاست به مدت ۱۴۴ سال ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۰۳ رسماً کلمه ماهنامه از اسم روی جلد این نشریه حذف شد و در نهایت در سال ۲۰۰۷ رسماً اسم نشریه به نام فعلی، آتلانتیک تغییر یافت. عمده موضوعات چاپ شده در مجله در مورد سیاست خارجی، علم سیاست، اقتصاد، هنر، فناوری و تکنولوژی است'.

کد خبر 422684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha