مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: این نان ظاهرش مثل همه نان‌هاست. فقط از سوسک درست شده. یا اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، از آرد سوسک.

نان

این نان ابتکار گروهی از کارشناسان تغذیه برزیلی است که برای حل معضل کمبود خوراکی، از یک نوع سوسک آفریقایی آرد درست کرده‌اند.

چند سالی است برخی کارشناسان هشدار می‌دهند که با رشد جمعیت جهان، خیلی‌ها دچار کمبود پروتئین حیوانی خواهند شد. حتی سازمان ملل متحد هم توصیه کرده مردم حشرات را به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنند.

  • رشد سریع جمعیت

سازمان ملل متحد تخمین زده که تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت زمین به ۹/۷ میلیارد نفر برسد. کارشناسان این سازمان معتقدند برای مقابله با کمبود خوراک مغذی، می‌توان به حشرات رو آورد.

حشرات سرشار از پروتئین‌اند و در طبیعت فراوان. در نتیجه به عنوان غذا ارزانند. در کشورهای مختلف، به ویژه در آسیای جنوب شرقی، جزو رژیم غذایی مردم‌اند.

نانی که محققان برزیلی درست کرده‌اند، از سوسک‌هایی که در فاضلاب می‌بینید نیست. از گونه‌ای سوسک است معروف به سوسک خرچنگی که در شمال آفریقا یافت می‌شود. کسانی که حیوان‌های خانگی عجیب‌غریب مثل رتیل و مارمولک دارند، گاهی از این سوسک به عنوان خوراک زنده برای حیوان خانگی‌شان استفاده می‌کنند.

یک ویژگی مهم سوسک‌ خرچنگی این است که در اسارت هم به آسانی و به سرعت تولیدمثل می‌کند.

این نوع سوسک را به دو علت برای تولید آرد انتخاب کرده‌اند: اول اینکه ۷۰ درصد ترکیب‌شان پروتئین است، یعنی ۵۰ درصد بیشتر از گوشت قرمز، دوم اینکه این حشره میلیون‌ها سال روی زمین بوده و بسیاری ویژگی‌های ژنتیکی‌اش را در فرایند تکامل حفظ کرده.

اندرسا جانتزن، از متخصصان تغذیه در دانشگاه فدرال ریوگرانده در جنوب برزیل، می‌گوید: "حتما یک چیزی داشته‌اند که لازم نشده در فرایند تکامل خودشان را با محیط اطراف تطبیق بدهند."

  • منبع پروتئین

خانم جانتزن و همکارش لورن منگون، سوسک خشک شده را در آزمایشگاه آسیاب و آرد کردند. هر کیلو سوسک خرچنگی خشک حدود ۵۱ دلار است.

خمیر نانی که درست کردند، نود درصد آرد معمولی است و فقط ده درصد آرد سوسک دارد. با این حال، با همین ده درصد هم به نتایج جالبی رسیدند.

آنطور که خانم جانتزن می‌گوید، "با همان ده درصد آرد سوسک، ارزش پروتئینی نان ۱۳۳ درصد بیشتر شد".

هر صد گرم نان سنتی خانگی حدود ۹/۷ گرم پروتئین دارد، اما صد گرم نان سوسک، حدود ۲۲/۶ گرم. ضمن اینکه، به گفته خانم جانتزن، چربی نان سوسک حدود ۶۸ درصد کمتر از نان معمولی است.

او می‌گوید: "ما هم آزمایش‌های حسی کردیم، هم جنس و بو و رنگ و طعم را مقایسه کردیم. تفاوت قابل ‌ملاحظه‌ای بین دو نان نیست. بعضی‌ها ممکن است حس کنند نان ما کمی مزه بادام زمینی می‌دهد."

برخی متخصصان معتقدند بسیاری حشرات را می‌شود خورد، مثلا جیرجیرک، زنبور، مورچه، پروانه، کرم ابریشم و حتی عقرب.

یکی از مدافعان این نظر پروفسور انیو ویرا است، از متخصصان برجسته در حوزه مصرف غذایی حشرات. او می‌گوید: "مشکل ما با خوردن حشرات مشکل فرهنگی است. در حالیکه حشره پودر می‌شود و اصلا متوجه وجودش در غذا نمی‌شویم."

پروفسور ویرا همچنین معتقد است با خوردن حشرات آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کنیم. می‌گوید: "برای تولید یک کیلوگرم گوشت گوساله، ۲۵۰ متر مربع زمین لازم داریم. در حالیکه همان میزان حشره را در ۳۰ متر مربع می‌توان تولید کرد. در مورد آب هم همین‌طور: برای یک کیلو حشره ۱۰۰۰ لیتر آب لازم است، برای یک کیلو گوشت ۲۰ هزار لیتر."

  • عجیب یا عادی؟

ممکن است حال شما با خواندن این گزارش بد شده باشد. اما باید بدانید که طبق آمار سازمان ملل متحد، بیش از دو میلیارد نفر در دنیا دستکم بخشی از مواد مورد نیاز بدن‌شان را از حشرات تامین می‌کنند.

منبع: بی بی سی

کد خبر 422638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha