چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دایره‌المعارف طب سنتی علم الادویه همزمان با چهارمین جشنواره ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) رونمایی شد.

دایره‌المعارف طب سنتی

به گزارش همشهری آنلاین،  دایره‌المعارف طب سنتی علم الادویه (مفردات) کتابی است که در بخش ویژه چهارمین نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) رونمایی شد.

سید محمدعلی سید نظری، مولف این اثر با بیان اینکه کتاب دارای ۵ بخش مختلف است، اظهار کرد: مبانی علم مفردات، مفردات گیاهی، مفردات قارچی،  مفردات حیوانی و مفردات معدنی بخش‌های این کتاب است که در آن با پژوهش و تحقیقات گسترده بسیاری از ابهامات موجود در این حوزه به صورت مستند رفع شده و مورد تایید اساتید برجسته است. در این اثر هر مفرد شناسنامه مخصوص خود را دارد و اطلاعات مشخصی درباره آن آورده شده است.

وی همچنین ابراز کرد: شناسنامه هر مفرد با نام مشهور آن شروع شده و سپس عکس‌های مربوط به آن آمده است. پس از عکس نیز نامهای گوناگون مفرد همچون نام عربی، فارسی، اردو، انگلیسی و نام علمی ارایه شده است. بررسی ماهیت مفرد، تشابه، محل رویش، مضرات، مواد موثره، روشهای تشخیص اصل و تقلبی بودن و مصلحات و تدابیر نیز برخی موضوعاتی است که به آن پرداخته شده است. همچنین نام تمام مفردات و مشتقات آنها به زبان فارسی و عربی و اردو در یک فهرست و نامهای انگلیسی و علمی نیز در فهرستی دیگر آمده است.

سید نظری ادامه داد: آثاری همچون خزاین الادویه، تاج‌المفردات و بستان‌المفردات در این زمینه وجود دارد اما همه به زبان اردو نگارش شدهاند و مصور نیستند. کتابهای زبان فارسی موجود نیز علاوه بر مصور نبودن، زبانی دشوار و غیرقابل فهم دارند و به گستردگی کتابهای اردو نیستند بنابراین با نگارش این کتاب سعی در رفع این ضعفها شده است.

وی همچنین بیان کرد: بشر با توجه به نیاز خود برای درمان بیماریها و مشاهده خواص برخی اشیا به جستجو در محیط پیرامون خود پرداخته و توانسته با منافع و عوارض گیاهان، قارچها و اجزای و معدنیجات آشنا شود. با گذشت زمان نیز دانش بشر به علم مفردات افزایش یافت و نتایج مطلوبی در درمان بیماریها به دست آورد پس کسب دانش مفردات حایز اهمیت است که در این کتاب به معرفی و توصیف مفردات پرداخته شد.

چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه ۹۷ در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 422551
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha