همشهری آنلاین: رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه سالانه حدود یک میلیون اختراع در آمریکا به ثبت می‌رسد، گفت: ۴۰ میلیون نفر اشتغال ایجادشده در آمریکا حاصل ثبت اختراع است.

نصرت الله ضرغام

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر نصرت‌الله ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در نودمین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این صندوق در زمینه ثبت اختراع ملی و بین‌­المللی، گفت: بنیاد ملی علم ایران از سال ۱۳۸۶ به حمایت از ثبت اختراع پرداخته که تاکنون ظرفیت مناسبی را در کشور پوشش داده است.

دکتر ضرغام ادامه داد: تاکنون ۱۳۷۷ اختراع برای ثبت در کشور آمریکا (us patent) دریافت شده که از این تعداد، ۳۶۲ مورد فایل شده و ۸۹ مورد نیز ثبت شده است که ۲۲ درصد از آنها نیز تجاری­‌سازی شده‌­اند و عمدتاً هزینه­‌های مربوط به ثبت اختراع توسط صندوق حمایت از پژوهشگران تأمین می‌­شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از انعقاد قرارداد همکاری بین این صندوق و آموزش و پرورش برای حمایت از نوآوری‌ها و اختراعات دانش‌آموزان خبر داد و گفت: در چارچوب این قرارداد همکاری نسبت به تربیت حدود ۱۵۰۰ مربی اقدام شده است.

وی با یادآوری ضرورت تشکیل اکوسیستم حمایت از اختراع در کشور متشکل از بخش دولتی، بخش نیمه‌دولتی و بخش خصوصی، تاکید کرد: باید مالکیت فکری تبدل به دارایی فکری شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ادامه داد: در ایالات متحده آمریکا سالانه در حدود یک میلیون اختراع از آمریکا و سایر کشورها به ثبت می‌رسد و در حدود ۴۰ میلیون نفر از اشتغال ایجاد شده در این کشور مدیون همین فرآیند ثبت اختراع است.

در ادامه این جلسه، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهایی نظیر توجه به مؤلفه‌های الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، تاکید بر اخلاق علم و فناوری، مشخص‌­سازی راهبردها و اهداف ثبت پتنت در کشورهایی مثل آمریکا و دیگر کشورها، تمرکز بر ارزش تجاری‌سازی اختراعات، هدایت و بهره‌گیری از نتایج اختراعات در برنامه‌های کلان کشور، توجه ویژه به ظرفیت مدارس استعداد درخشان در ثبت اختراعات، در نظر گرفتن مقوله آموزش ثبت پتنت در دانشگاه‌ها، طراحی سیستم تجاری‌سازی پتنت مخترعان و حمایت از مخترعین بعد از ثبت اختراع پرداختند.

  • منبع: پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
کد خبر 422430
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha