همشهری آنلاین: پژوهشگران ایرانی موفق به استخراج ماده اولیه مورد نیاز صنایع غذایی و دارویی از جلبک‌های خلیج فارس شدند.

جلبک‌های خلیج فارس

به گزارش همشهری آنلاین، استفاده از هیدروکلوئیدهای دریایی به میزان وسیع در صنایع مختلف داروسازی، غذایی و آرایشی-بهداشتی در حال افزایش است. این افزایش روزافزون مصرف هیدروکلوئیدها سبب شده است که کشورهای مختلف در صدد تامین آنها از منابع دریایی بومی باشند. بنابراین با توجه به وجود پهنه‌های وسیع آبی در جنوب ایران، پژوهشگران کشور در دانشگاه تربیت مدرس طرحی با عنوان «جداسازی، تخلیص، ویژگی‌های ساختاری و خواص ضد اکسیدانی آلژینات و فوکوئیدان‌های زیست فعال جلبک قهوه‌ای Sargassum angustifolium» را با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام دادند.

این پژوهش در نظر دارد تا با انتخاب جلبک قهوه‌ای S. angustifolium به دلیل سهولت در دسترسی و فراوانی زیاد، اقدام به بررسی امکان استفاده از پلی ساکاریدهای آلژینات و فوکوئیدان موجود در آن به منظور تجاری‌سازی کند. در این راستا، پس از جمع‌آوری و آماده‌سازی جلبک‌ها از سواحل جنوبی کشور، روش‌های مختلف استخراج شامل آبی، اسیدی و آنزیمی (آلکالاز و سلولاز) به منظور دستیابی به هیدروکلوئیدهایی با بازده بیشتر، خلوص بالاتر و خواص فیزیکوشیمیایی بهتر به کار می‌رود.

استخراج، تخلیص و ویژگی‌های شیمیایی آلژینات و فوکوئیدان زیست فعال تجاری با خواص ضد اکسیدانی از جلبک S. angustifolium هدف از انجام این پژوهش است.

درباره ضرورت انجام آن نیز باید گفت، لزوم انجام پژوهش حاضر از چند منظر حائز اهمیت است. ابتدا آنکه، ۱۷۰۰ کیلومتر سواحل جنوبی ایران که واجد گستره وسیعی از پوشش‌های جلبکی است، می‌تواند به عنوان یک پتانسیل توانمند در تولید انواع گونه‌های جلبک‌های دریایی در نظر گرفته شود که این خود هم می‌تواند به مصرف مستقیم مردم از جلبک‌های دریایی منتهی شود و هم اینکه به عنوان ماده اولیه صنایع مختلف جهت استخراج ترکیبات گوناگون مد نظر قرار گیرد.

از سوی دیگر، واردات هیدروکلوئیدها به ویژه آلژینات جهت استفاده در صنایع مختلف غذایی و دارویی هر ساله منابع دلاری زیادی را صرف خرید از کارخانجات مختلف در جنوب شرق آسیا  می‌کند که می‌توان با اختصاص بخشی از این بودجه اقدام به راه‌اندازی کارخانجات تولید آلژینات و دیگر هیدروکلوئیدهای دریایی کرد.

برای تحقق این موضوع،  بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از گونه‌های مستعد از نظر فراوانی و سهولت در دسترسی جلبک قهوه‌ای S. angustifolium است که تا کنون نیز هیدروکلوئیدهای موجود در آن مورد بررسی قرار نگرفته است. همچنین آلژینات‌ها و فوکوئیدان‌های زیست فعال موجود در بازار واجد درجات خلوص مختلفی هستند که این خود مستقیما بر کیفیت و قیمت محصول تاثیرگذار است که این خود اهمیت انجام تحقیقات بیشتر بر روی روش‌های استحصال با کارایی بیشتر را دو چندان می‌کند.

هیدروکلوئیدهای جلبکی می‌توانند به علت دارا بودن مزیت‌هایی مانند سهولت دسترسی و فراوانی منبع، عدم وجود رنگ، بو و طعم، مصرف آسان و بدون پیچیدگی‌های تکنولوژیکی و نیز فقدان اثرات جانبی، به عنوان هیدروکلوئید و یا ترکیب زیست فعال به میزان وسیعی در صنایع مختلف غذایی و دارویی مورد استفاده قرار گیرند. همچنین با توجه به اینکه موضوع پژوهش حاصل استحصال ترکیبات ضد اکسیدانی از یک منبع غذایی است، بنابراین نتایج به‌دست آمده هم می‌تواند مورد استفاده صنایع در جهت استحصال پلی ساکاریدها و هم در دسترس جامعه به‌منظور استفاده مستقیم از جلبک‌های دریایی به صورت خوراکی واقع شود.

  • منبع: پایگاه اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
کد خبر 422424
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha