یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسوول صنایع دستی کاشان درباره‌ی قابلیت شهر کاشان برای ثبت جهانی نساجی سنتی گفت: امسال، کاشان به عنوان شهر ملی نساجی ثبت شد و یک سال زمان داریم تا برای ثبت جهانی نیز آماده شویم.

ميراث

به گزارش ایسنا؛ محمد بینوا بیان کرد: کاشان امسال به عنوان شهر ملی نساجی سنتی ثبت شد و قرار است به‌زودی جشن ملی این شهر را برگزار کنیم. همچنین یک سال زمان داریم تا برای ثبت جهانی آماده شویم.

او با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی شهر نساجی سنتی از نظر فنی کامل شده است، افزود: اما نیاز به زیرساخت‌هایی داریم تا وقتی ارزیابان شورای جهانی برای بازدید می‌آیند، از کارگاه‌های فعال در این زمینه دیدن کنند تا شانس ثبت جهانی بالا برود.  

مسوول صنایع دستی کاشان اعلام کرد: شهرداری باید یکسری از کارگاه‌های نساجی را مرمت کند. تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا سال ۱۳۹۸ عنوان جهانی نساجی سنتی را کسب کنیم.

به گفته بینوا تعداد کارگاه‌های فعال بر اساس نوسان قیمت ابریشم، متغییر است. با این وجود تعداد کارگاه‌های فعال در حوزه نساجی سنتی (شَعربافی، مخمل بافی، ابریشم بافی و زری بافی) در کاشان به ۴۰ می‌رسد.  

او در حال حاضر وضعیت گردشگری شهر کاشان مطلوب را دانست و گفت: ما در کنار نساجی سنتی کارگاه‌های فعال زیلو بافی هم داریم.  

به گفته محسن جاوری ـ رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کاشان ـ نقش پارچه روی قطعه سفالی که در کاوش‌های تپه سیلک به دست آمده است دلالت بر این دارد که قدمت نساجی سنتی کاشان حداقل به شش هزار سال قبل برمی‌گردد. حدود ۲۰۰ هنرمند صنایع دستی با ۱۰۵ دستگاه شامل ۹۱ دستگاه شَعربافی، هشت دستگاه زری بافی، پنج دستگاه مخمل بافی و یک چادر شب بافی به زنده ماندن هنر اصیل نساجی در این شهر کمک می‌کنند.

به گزارش ایسنا، زری یا زربفت پارچه‌ای ظریف و بسیار گران بهاست که چله یا تار آن از ابریشم خالص است و پودهای آن ابریشم رنگی و یکی از پودها، نخ گلابتون است که از طلا و نقره ساخته می‌شود. زری، نفیس‌ترین و افسانه‌ای ترین منسوج ایرانی است که در روزگاری شهرتی جهانی داشته و در حال حاضر نیز نمونه‌هایی از آن در موزه‌های جهان نگهداری می‌شود و دارای سابقه‌ای طولانی از لحاظ بافت و تولید است. پیشینه زری بافی به دوره ساسانیان می‌رسد و اوج رونق آن در دوره صفوی بوده است. در حال حاضر زری بافی تنها در چهار شهر ایران (تهران، اصفهان، کاشان و یزد) زنده مانده و ۱۴ بافنده این کار را انجام می‌دهند.

بافت پارچه مخمل نیز به واسطه شیوه نقش اندازی که دارد جزو پیچیده‌ترین منسوج سنتی دنیا به حساب می‌آید. قدمت مخمل گُل یا نقش برجسته به دوره صفویه بر می‌گردد. گفته می‌شود مبدع پارچه مخمل نقش برجسته قیاس الدین نقش بند یزدی است. او رئیس کارگاه سلطنتی شاه عباس بوده که پارچه‌های مخمل را طراحی می‌کرده و می‌بافتند. جنس این نوع مخمل از ابریشم طبیعی است که ما به آن اصطلاحا چله، خواب یا بوم می‌گوییم.

کد خبر 422309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha