همشهری آنلاین: وزارت حمل و نقل افغانستان اعلام کرد: خط کشتیرانی تجاری این کشور به‌ زودی با کمک جمهوری اسلامی ایران به منظور انجام فعالیت‌های تجاری میان منطقه آزاد چابهار و هند راه‌اندازی خواهد شد.

مسیر چابهار - هند

به گزارش ایرنا به نقل از طلوع نیوز، وزارت حمل و نقل افغانستان طی بیانیه‌ای عنوان کرد، به‌زودی بخش کشتیرانی این کشور تشکیل خواهد شد و کشتی‌ها می توانند با پرچم افغانستان در آب‌های آزاد به فعالیت های تجاری بپردازند.

بر اساس این گزارش بعد از قرار گرفتن افغانستان در فهرست کشورهای مشمول معافیت تحریم‌های آمریکا علیه مردم ایران، دولتمردان این کشور با تأسیس خط کشتیرانی از بندر چابهار به هند به دنبال حل مشکلات اقتصادی خود هستند.

مقامات وزارت حمل و نقل افغانستان، می گویند: طرح تأسیس خط کشتیرانی با همسایگانی مانند ایران، هند و دیگر کشورهای منطقه در میان گذاشته شده است و ایران قرار است با سرمایه گذاری در این بخش به افغانستان کمک کند، اگرچه بر اساس برنامه‌های پیشین قرار است خرید کشتی‌ها توسط بخش خصوصی افغانستان انجام شود.

امام محمد واریمچ معاون وزیر حمل و نقل افغانستان گفت، کشتی‌های این برنامه توسط تجار افغانی خریداری و با پرچم افغانستان وارد آب‌های بین‌الملل می شوند و ذینفع اصلی این پروژه بخش خصوصی کشور خواهد بود.

به گفته برخی اقتصاددانان، سرمایه گذاری در مسیر کشتیرانی برای توسعه مسیر تجاری امن و ارزان با هند و دیگر کشورها بسیار خوب و مفید است.

محمد یونس سالک اقتصاددان افغانستانی براین باور است که هر گونه اقدامی که می‌تواند ترابری و تجارت این کشور را در منطقه و جهان گسترش دهد، به نفع ماست، اما دولت باید فرصت‌هایی را در این بخش فراهم کند.

محمد یونس افزود، با توسعه بخش حمل و نقل افغانستان، افزایش بخش‌های دیگر مانند حمل و نقل کالا نیز صورت خواهد گرفت و این امر سبب ایجاد محیط تجاری امن‌تر برای افغانستان و هند از طریق ایران خواهد بود.

هفته گذشته، جان بس، سفیر آمریکا در کابل طی مطلبی در توییتر خود درباره تحریم‌های این کشور علیه مردم ایران نوشت: بعد از بررسی همه جانبه ایالات متحده برای افغانستان استثنا قائل شده است.

وی افزود: با توجه به تصمیم آمریکا، افغانستان می‌تواند مشتقات نفتی از ایران وارد و محموله‌هایی را که شامل موارد تحریمی نمی‌شود، از بندر چابهار منتقل کند.

مایک پامپئو نیز گفته که چابهار برای رشد و توسعه اقتصادی افغانستان اهمیت زیادی دارد و از تحریم‌های اقتصادی آمریکا معاف خواهد بود. رئیس‌جمهور افغانستان نیز درباره بندر چابهار با آلیس ولز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی گفت و گو کرده است.

کد خبر 422235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha