شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد ممکن است خطر دچار شدن به سرطان پستان در زنانی که در ساعات اول بامداد بیدار می‌شوند، کمتر باشد.

clock

به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران بریتانیایی با آنالیز دو پایگاه داده‌ها که شامل بیش از ۴۰۹۰۰۰ زن می‌شد، به بررسی رابطه میان خصوصیات خواب و خطر سرطان پستان در این زنان پرداختند.

یافته‌ها نشان داد که زنان سحرخیز نسبت به زنان شب‌زنده‌دار ۴۰ درصد کمتر در معرض خطر سرطان پستان هستند.

داده‌ها همچنین نشان داد که زنانی که بیشتر از حد توصیه‌شده هفت تا هشت ساعت در شب می‌خوابند، به ازای هر ساعت خواب اضافی ۲۰ درصد بیشتر در معرض سرطان پستان هستند.

ربکا ریچموند فلوی پژوهشی در موسسه پژوهش سرطان در بریتانیا و سرپرست این پژوهش گفت: «قصد ما این است که کار بیشتری برای بررسی سازوکارهای زمینه‌ساز این یافته‌ها انجام دهیم. چراکه تخمین‌ها درباره سحرخیز بودن یا شب‌زنده‌دار بودن زنان در این بررسی بر اساس پرسش‌هایی در رابطه ترجیح افراد درباره صبح یا عصر بوده است، نه پرسش مستقیم درباره اینکه آیا این زنان در اول صبح بیدار می‌شوند یا ساعات بعدی روز.»

ریچموند گفت:‌«به‌عبارت‌دیگر، شاید نتوان نتیجه گرفت که تغییر صرف عادات خواب شما بر خطر دچار شدن به سرطان پستان اثر می‌گذرد. ممکن است موضوع پیچیده‌تر از این‌ها باشد.»

«البته یافته‌ها درباره اثر محافظتی احتمالی بیدار بودن در ساعات اول روز بر خطر سرطان پستان با یافته‌های پژوهش‌های پیشین دراین‌باره مطابقت دارد.»

او افزود:‌«درعین‌حال ما شواهدی درباره رابطه سببی میان افزایش مدت خواب و منقطع شدن خواب بر سرطان پستان یافتیم.»

یافته‌های این بررسی در اجلاس سالانه سرطان موسسه ملی پژوهش سرطان بریتانیا در گلاسکوی اسکاتلند منتشر شد.

این بررسی رابطه سببی میان الگوهای خواب و خطر سرطان پستان را ثابت نمی‌کند.

کد خبر 422123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha