همشهری آنلاین: خبرگزاری دولتی شینهوا در چین از نخستین گوینده خبر دیجیتالی مجهز به هوش مصنوعی در تاریخ رسانه‌های جهان رونمایی کرد.

گوينده هوش مصنوعي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، مهم‌ترین ویژگی این گوینده دیجیتالی خستگی‌ناپذیر بودن آن است و می‌تواند در ۲۴ ساعت شبانه‌روز از هر جای سرزمین چین مقابل دوربین بنشیند و خبر بخواند. تماشاگران تلویزیون نسخه دیجیتالی گوینده موسوم به کیو هائو را دیدند که با کراوات چهارخانه قرمز و سفید سرش را به نشانه تاکید تکان می‌داد، پلک می‌زد و ابروهایش را آرام بالا می‌انداخت.

این گوینده مجهز به هوش مصنوعی می‌گوید: «من نه‌تنها می‌توانم در ۲۴ ساعت شبانه‌روز شما را همراهی کنم، بلکه در ۳۶۵ روز ساعت در خدمت‌تان هستم. من می‌توانم بی‌نهایت بار تکرار شوم و در صحنه‌های مختلف حاضر باشم و برای شما خبر بخوانم. » این گوینده به زبان چینی خبر می‌گوید اما شبکه تلویزیونی شینهوا یک گوینده به زبان انگلیسی هم طراحی کرده که با چهره‌ای متفاوت روی آنتن تلویزیون می‌رود.

گوینده‌های مجهز به هوش مصنوعی با همکاری شینهوا و موتور جستجوی سوگو طراحی و تولید شده‌اند و می‌توانند صدای انسان، حرکت چهره و رفتار گویندگان واقعی را شبیه‌سازی کنند و به جای یک آدم‌آهنی بدون روح، تصویری شبیه انسان ارائه دهند. نخستین اجرای گوینده‌های دیجیتالی همزمان با کنفرانس جهانی اینترنت روی آنتن رفت؛ رویدادی که هر سال در چین برگزار می‌شود و معادل داووس چین برای فعالان حوزه فناوری است.

چین کشور میزبان برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا و ۸۰۰ میلیون کاربر اینترنت است و قصد دارد از فناوری هوش مصنوعی در حوزه‌های دیگر هم بهره ببرد. به گفته یکی از مدیران موتور جستجوی سوگو، در آینده نزدیک ماشین‌هایی طراحی می‌شوند که می‌توانند شب‌ها به جای پدر و مادر به بچه‌ها قصه بگویند و آنها را بخوابانند. هر چند هوش مصنوعی محدودیت هم دارد و فقط وقتی عمل می‌کند که اطلاعات به آن تزریق شده باشد.

کد خبر 422082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha