یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

لیلا خاکسار: چندی پیش خبری در ارتباط با راه اندازی خط تولید متادون منتشر شد که ظاهراً علاوه بر نقاط امید بخشی که در ارتباط با درمان‌های نگهدارنده دربرداشت موجبات نگرانی دست‌اندرکاران مبارزه با مواد مخدر را نیز فراهم کرد.

به این دلیل که تولید متادون هم چون دیگر محصولات دارویی مرتبط با مواد مخدر اگر خارج از نظارت و کنترل دولتی باشد به دلیل تجارت پرسود آن منجر به سوء‌استفاده‌هایی در این زمینه خواهدشد.

سعید صفاتیان، مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با همشهری در این باره می گوید: با افزایش واردات مواد اولیه و همچنین افزایش ظرفیت تولید و پوشش متادون با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دست بخش خصوصی را از سودهای کلانی که از سفره متادون نصیبشان می‌شود، کوتاه می‌کنیم.

وی از افزایش واردات مواد اولیه متادون به 3 تن طبق تفاهم نامه امضا شده بین ایران و سازمان ملل متحد در سفر اخیر وی به وین خبر داد و گفت: افزایش تولید متادون از طریق بخش دولتی موجب مسدود شدن راه کسب سودهای کاذب از واردات، تولید و توزیع متادون توسط بخش خصوصی می‌شود.

سعید صفاتیان ضمن بیان این مطلب، افزود: چندی پیش بین ستاد مبارزه با مواد مخدر و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای افزایش پوشش درمان با متادون از 60 هزار به 100 هزار نفر در سال آینده تفاهم و هماهنگی صورت گرفت.

وی با اشاره به این که با افزایش 40 هزار نفری ظرفیت پوشش متادون، پوشش درمان نگهدارنده معتادان با این دارو به میزان کافی خواهد رسید، تاکید کرد: هدف از تفاهم، افزایش واردات مواد اولیه و تولید متادون با کمک دولت این است که ترجیح می‌دهیم، سود حاصل از افزایش و پوشش این دارو به صندوق دولت واریز شود.

مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر، همچنین با اشاره به سود کاذب بیش از 500 میلیارد تومانی که از قبل متادون نصیب بخش خصوصی می‌شود، اظهار کرد: افزایش تولید متادون از طریق بخش دولتی موجب مسدود شدن راه کسب سودهای کاذب از واردات، تولید و توزیع متادون توسط بخش خصوصی می‌شود.

وی در ادامه بر اجرا شدن قطعی این تفاهم‌نامه و افزایش حتمی تولید و پوشش متادون در اوایل سال آینده تاکید کرد و یادآور شد: دخالت کاذب بخش خصوصی در اقتصاد درمان مصرف و سوءمصرف موادمخدر به ضرر بخش دولتی است و با اجرا شدن این تفاهم نامه و در نتیجه، ذخیره سود حاصل از تولید متادون برای دولت، قطعا نابسامانی‌های موجود در زمینه تولید و توزیع متادون به ویژه بازار سیاه فروش آن از بین می‌رود.

صفاتیان میزان کنونی واردات مواد اولیه متادون را یک تن برشمرد و خاطرنشان کرد: با خروج بخش خصوصی از چرخه تولید متادون، گردش این چرخه کاملا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپرده خواهد شد؛ به این مفهوم که وزارت بهداشت، دارو را از سیستم دولتی تهیه کرده و به سیستم دولتی می‌فروشد و سود حاصل نیز صرف روان‌تر شدن حرکت این چرخه می‌شود.

وی همچنین از آغاز تولید داخلی متادون از ابتدای امسال توسط 2 شرکت دارویی خبر داد و تاکید کرد: افزایش ظرفیت تولید داخلی این دارو که فعلاً در مرحله پایلوت است، اعتبار علمی و اقتصادی ایران در درمان اعتیاد را به شدت بالا خواهد برد.

مدیر کل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر، تعداد مراکز خصوصی را که از درمان نگهدارنده‌ها استفاده می‌کنند را450 مرکز و مراکز دولتی را150 مرکز عنوان کرد و گفت: متادون در حال حاضر در 2 نوع قرص و شربت با نام‌های متادون و هایدون در بازار توزیع می‌شود.

رسول دیناروند معاون غذا و داروی وزارت بهداشت نیز در ارتباط با آثار متادون برروی معتادان تزریقی می گوید: بر اساس اطلاعات موجود نتایج مثبت مصرف متادون برای معتادان تزریقی نشان می‌دهد که فرد معتاد با دریافت متادون، تزریق را کنار گذاشته، حالت پرخاشگری در او از بین می‌رود، تمایل به حضور در جامعه و اشتغال پیدا می‌کند و مغز قدرت فکر را باز می‌یابد، اشتها و وضعیت فیزیکی بدن بهبود می‌یابد، مخارج ناشی از مصرف مواد مخدر برای دولت به طور چشمگیری کاهش یافته، زندان‌ها خالی می‌شوند، بازار قاچاق به شدت متضرر شده و پلیس، وقت و نیروی خود را صرف دستگیری قاچاقچیان عمده می‌کند.

کد خبر 42181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز