کامران محمدی: اگرچه تا آغاز بیست‌وششمین جشنواره فیلم فجر تنها 12 روز مانده است، اما هنوز هم کار هیئت انتخاب فیلم‌های ایرانی به پایان نرسیده و تهیه‌کنندگان و کارگردانان ایرانی باز هم باید صبر کنند.

مطابق اخبار قبلی قرار بود  این هیئت آخرین مذاکرات خود را تاپنجشنبه  گذشته به پایان رسانده و نام حدود 20 فیلم خوش‌بخت امسال را اعلام کند، اما این رویداد پنجشنبه رخ نداد و کار اعلام رأی نهایی هیئت انتخاب به دو سه روز آینده محول شد.

این هیئت، کار بازبینی و انتخاب فیلم‌های بخش‌ سودای سیمرغ(مسابقه)، نگاه اول(فیلم اول) و بخش غیررقابتی فیلم‌های بلند ایرانی را انجام می‌دهد و 9 عضو دارد: محمد بزرگ‌نیا، محمدرضا تخت‌کشیان، پوران درخشنده، مجید رضابالا، جمال شورجه، محمد ابراهیم صلواتی‌فر، داریوش فرهنگ، مجتبی مشیری و محمدحسین نیرومند.

ظاهراً و بنا به اعلام روابط عمومی جشنواره 26، این 9 نفر هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند و چند روز دیگر وقت می‌خواهند.

هرچند از همین حالا برخی از فیلم‌های حاضر در جشنواره امسال، تکلیفشان روشن است و هیچ کس به حضور قطعی‌شان در بخش سودای سیمرغ شک نمی‌کند: آتش سبز(محمدرضا اصلانی)، آواز گنجشک‌ها(مجید مجیدی)، جعبه موسیقی(فرزاد موتمن)، صد سال به این سال‌ها(سامان مقدم)، همیشه پای یک زن در میان است(کمال تبریزی)، خاک‌آشنا(بهمن فرمان‌آرا)، دایره زنگی(پریسا بخت‌آور) و...

اوضاع اجنبی‌ها

اما اوضاع خارجی‌ها بسیار بهتر است. از همین حالا و البته حتی زودتر، تکلیف فیلم‌های خارجی در بخش بین‌الملل روشن است؛ چند فیلم نه چندان مهم که در بین‌شان تنها نام کوکب سیاه، می‌درخشد.

همراه با شایعه حضور الیور استون به‌عنوان میهمان ویژه امسال که البته مدیر روابط عمومی جشنواره خیلی زود آن را تکذیب کرد.

نام استون که چند ماه است به شدت مورد توجه رسانه‌های ایرانی قرار گرفته و هر روز شایعه جدیدی درباره رابطه‌اش با ایران به گوش می‌رسد، این بار توسط یک روزنامه ایتالیایی، به‌عنوان فیلم‌سازی که احتمالا در جشنواره 26 حضور خواهد یافت، مطرح شد.

اما حبیب ایل‌بیگی در این باره می‌گوید: «هیچ دعوتی از استون از سوی جشنواره فجر برای حضور در این رویداد صورت نگرفته است.»

پیش از او، مایکل مور، یکی دیگر از فیلمسازان منتقد آمریکایی نیز به‌عنوان میهمان امسال شنیده می‌شد که البته خیلی زود مشخص شد چیزی که قرار است در جشنواره فجر حاضر باشد، نه خود مور که فیلم اخیرش، سیکو است که همراه با 24 مستند دیگر از 17 کشور جهان که بخش نمایش‌های ویژه امسال را شکل خواهند داد.

البته این همه سهم اجنبی‌ها نیست. 17 فیلم کوتاه از 11 کشور دیگر نیز در جشنواره 26 حضور دارند که می‌شود بخش جام جهان‌نما(مسابقه فیلم‌های بین‌الملل). جالب این که قرار است نیمه نخست جشنواره امسال، به کلی به اجنبی‌ها اختصاص داشته باشد و فیلم‌های ایرانی تنها در نیمه دوم جشنواره نمایش داده  شوند.

این اقدام که برای نخستین بار در جشنواره فجر رخ می‌دهد، ظاهرا گذشته از میهمان‌نوازی، تلاشی است برای زنده نگه‌داشتن واژه بین‌المللی جشنواره فیلم فجر.

الگوبرداری یا الگوسازی

با این حال، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره بین‌المللی شدن جشنواره به فارس می‌گوید: «جشنواره فیلم فجر با نسخه‌برداری از دیگران به ویژه غربی‌ها، جهانی و بین‌المللی نمی‌شود. اگر ما در حوزه ملی کار خود را تقویت کنیم، زمینه برای پله‌های بعدی -که یکی از آنها جهانی شدن جشنواره فیلم فجر است- فراهم می‌شود.»

محمدحسین صفارهرندی ادامه می‌دهد: «در حقیقت آنها به خاطر نداشته‌هایشان به سراغ ما می‌آیند و ما را به خاطر داشته‌های انحصاری‌مان طلب خواهند کرد.»اما آیا مسیر فعلی جشنواره فجر به همان سویی است که وزیر می‌گوید؟ از سوی دیگر، آیا استفاده از تجربیات موفق اجرایی جشنواره‌های موفق، ناصواب است؟

اکران غیرجشنواره‌ای ادامه دارد

در ایام جشنواره امسال، مثل هر سال، بیشتر سینماهای تهران به جشنواره اختصاص خواهند یافت، اما در یک گروه سینمایی، نمایش فیلم‌های سینمایی غیرجشنواره، ادامه خواهد یافت.

گروه سینمایی قدس، با اکران فیلم‌های عاشق، اقلیما و توفیق اجباری همچنان کار خودشان را خواهند کرد و اگر میزان فروش این 3 فیلم از حداقل لازم پایین‌تر بیاید، جای خود را به 3 فیلم مادر زن سلام، زاگرس و راننده تاکسی خواهند داد.

کد خبر 42097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز