همشهری آنلاین: فرهنگستان سوئد با انتخاب یک عضو جدید دیگر در هیئت انتخاب برنده نوبل ادبیات، تمام کُرسی‌های خالی پس از رسوایی اخلاقی در این نهاد ادبی و لغو نوبل ۲۰۱۸ را کامل کرد.

نوبل

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، فرهنگستان سوئد (آکادمی نوبل)، نهاد ادبی که مسئولیت انتخاب برنده نوبل ادبیات را بر عهده دارد اعلام کرد «ماتس مالم» پروفسور ادبیات دانشگاه گوتنبرگ و متخصص زبان‌های نوردیک را به عنوان عضو جدید خود انتخاب کرده است،

آکادمی سوئد که در تلاش است اعتبار خود را پس از ماجرای رسوایی اخلاقی در این نهاد ادبی مجددا کسب کند، پیش‌تر نیز دو عضو جدید دیگر شامل «ژیلا مساعد» شاعر ایرانی ساکن سوئد و «اریک رونسون» قاضی دادگاه عالی سوئد را به عنوان اعضای جدید هیئت انتخاب برنده نوبل ادبیات معرفی کرده بود.

با انتخاب «ماتس مالم» در هیئت ۱۸ نفره انتخاب برنده جایزه نوبل، تمام کُرسی‌های خالی شامل دو نفری که پس از رسوایی اخلاقی در آکادمی سوئد استعفا کرده بودند، تکمیل شده است.

در سایه رسوایی اخلاقی «ژان کلود آرنو» که همسر «کاترین فروستنسون» عضو فرهنگستان سوئد است، او با شکایت ۱۸ زن به اتهام سوءاستفاده جنسی و آزار و اذیت روبه‌رو شد. پس از انتشار این اخبار، «کاترین فروستنسون» و چند عضو دیگر، در جلسات آکادمی حضور نیافتند و «سارا دنیوس» رئیس هیئت انتخاب آکادمی نوبل ادبیات و یک عضو دیگر نیز از سمت خود استعفا کردند و در نهایت در نتیجه این رسوایی اخلاقی، اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ لغو شد.

فرهنگستان سوئد (اکادمی سوئد) ۲۳۲ سال پیش توسط پادشاه سوئد و برای حفاظت از زبان سوئدی شکل گرفت و از سال ۱۹۰۱ برنده نوبل ادبیات را به نمایندگی از بنیاد آلفرد نوبل انتخاب کرده است.

رئیس بنیاد آلفرد نوبل پیش‌تر اعلام کرده در صورتی که آکادمی سوئد نتواند مشروعیت و اعتبار خود را پس از رسوایی اخلاقی به دست آورد، احتمال دارد جایگاه خود را در انتخاب برنده نوبل ادبیات از دست دهد.

پس از لغو نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸، قرار است در سال آینده میلادی، دو برنده نوبل در شاخه ادبیات معرفی شوند.

کد خبر 420936

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha