همشهری آنلاین: مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رغم تلاش‌های آمریکا، با ۱۸۹ رأی موافق علیه تحریم‌های اقتصادی کوبا توسط آمریکا قطعنامه‌‌ای تصویب کرد و خواستار لغو این تحریم‌ها شد.

به گزارش دويچه وله، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت قاطع آرا تحریم‌هایی که بیش از ۵۰ سال است از سوی آمریکا علیه کوبا اعمال می‌شود را محکوم کرد.

مجمع عمومی با ۱۸۹ رأی موافق در برابر تنها دو رأی مخالف در نشست خود در نیویورک به نفع قطعنامه‌ای که کوبا ارائه کرده بود رأی داد. مانند سال گذشته تنها آمریکا و اسرائيل علیه این قطعنامه رأی دادند. اوکراین و مولداوی نیز رأی ممتنع دادند.

از سال ۱۹۶۲ بدین سو این ۲۷مین محکومیت مجمع عمومی سازمان ملل علیه تحریم‌های کوبا توسط آمریکا بود. تصمیم‌های این مجمع الزامی نیست، اما به این دلیل که بازتابی از آرای کشورهای عضو است، از اهمیت برخوارد است.

نیکی هیلی، سفیر سازمان ملل متحد گفته است، کشورهای عضو تلاش کرده‌اند با این قطعنامه "خاری در چشم آمریکا فرو کنند". به گفته او، اما در حقیقت این نه آمریکا بلکه کوباست که هدف قرار گرفته است، چرا که تصویب این قطعنامه به "رژیم" این کشور این پیام را می‌رساند که "رفتارش با مردمش قابل قبول است".

اشاره او به تلاش آمریکا برای افزودن متممی به قطعنامه است که در آن از کوبا درخواست شده حقوق بشر را در مورد مردم خود رعایت کند و به آزادی‌های مدنی ‌و سیاسی آن‌ها احترام بگذارد.

هیلی رأی‌گیری سالانه در مورد تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را "اتلاف وقت برای همه" خواند، چرا که در این قطعنامه‌ها نقض حقوق بشر در کوبا نادیده گرفته می‌شود.

دولت آمریکا تحریم‌های خود را با اشاره به سرکوب مخالفان سیاسی و آزادی بیان و رسانه‌ها در کوبا توجیه می‌کند.

  • انتقاد وزیر خارجه کوبا

برونو رودریگز، وزیر خارجه کوبا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، دولت دونالد ترامپ در آمریکا فاقد "کوچک‌ترین توان اخلاقی" برای انتقاد در زمینه حقوق بشر است.

او به عملکرد دولت ترامپ در مرزهای این کشور با مکزیک علیه کودکان مهاجران اشاره کرد و گفت، آن‌ها در "قفس‌ها محبوس شده‌اند".

او به تحریم‌های آمریکا که جلوی ورود دارو و فناوری‌های پزشکی ساخت آمریکا به کوبا را گرفته اشاره کرد و گفت، این تحریم‌ها خود "نقض فاحش، شدید و سازمان‌دهی شده حقوق بشرند".

  • تحریم‌هایی جدید علیه ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه

در این بین جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ از تحریم‌های تازه‌ای علیه کوبا و ونزوئلا خبر داد و گفت، تحریم‌های جدیدی نیز شامل نیکاراگوئه خواهد شد. طبق این تحریم‌ها، شهروندان آمریکایی دیگر نمی‌توانند با طلایی که از ونزوئلا وارد شده به داد و ستد بپردازند.

در مورد کوبا نیز فهرستی سیاهی تنظیم شده که در آن اسامی جدیدی به چشم می‌خورد. جان بولتون در میامی، جایی که تعداد زیادی از مهاجران این سه کشور زندگی می‌کنند، این کشورها را "نیروهای مخرب سرکوب، سوسیالیسم و تمامیت‌خواهی" نامید.

کد خبر 420757

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha