همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد مادران باید دست‌کم یک سال بین بارداری‌هایشان فاصله بگذارند تا خطرات بهداشتی برای مادر و نوزاد کاهش یابد.

به گزارش بی‌بی‌سی درعین‌حال این پژوهشگران معتقدند لازم نیست مادران بر اساس دستورالعمل فعلی سازمان جهانی بهداشت فاصله میان بارداری‌ها را تا ۱۸ ماه افزایش دهند.

فاصله کم میان بارداری‌ها با خطر تولد زودرس نوزاد، نوزاد کم‌وزن و افزایش مرگ مادر و نوزاد همراهی دارد.

این پژوهشگران امیدوارند یافته‌هایشان برای زنانی که در سنین بالاتر می‌خواهند باردار شوند، «اطمینان‌بخش» باشد.

دکتر وندی نورمن، پژوهشگر ارشد در این بررسی گفت یافته‌های این بررسی برای زنان بالای ۳۵ سال که می‌خواهند خانواده‌هایشان را تنظیم کنند، «خبر امیدبخشی» است.

او گفت: «زنانی که در سنین بالاتر می‌خواهند باردار شوند، می‌توانند از این شواهد محکم جدید برای فاصله‌گذاری میان کودکانشان استفاده کنند.»

«برای بسیاری از زنان فاصله‌گذاری مطلوب در حد یک سال عملی است و برای کاهش عوارض بارداری ارزش دارد.»

این بررسی به‌وسیله پژوهشگران دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشکده بهداشت عمومی تی‌اچ چن هاروارد بر روی ۱۵۰۰۰۰ تولد در کانادا انجام شده و نتایج آن در ژورنال «پزشکی داخلی جاما» منتشر شده است.

این بررسی نشان داد که فاصله زمانی مطلوب میان بارداری‌ها ۱۲ تا ۱۸ ماه است. دستورالعمل فعلی سازمان جهانی بهداشت فاصله ۲۴ ماهه میان بارداری‌ها را مطلوب می‌شمارد و می‌گوید فاصله نباید کمتر از ۱۸ ماه باشد.

ازجمله یافته‌های این بررسی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

- باردار شدن در مدتی کمتر از ۱۲ ماه پس از زایمان قبلی با افزایش خطر برای زنان در همه سنین همراهی دارد.

- خطراتی برای مادران فقط در زنان بالای ۳۵ سال وجود دارد، اما خطرات برای نوزادان در زنان در همه سنین مادران مشاهده شد، اما بیشترین خطر در زنان باردار در فاصله سنی ۲۰ تا ۳۴ وجود داشت.

- زنان بالای ۳۵ سالی که شش ماه پس از زایمان قلبی دوباره باردار شده بود، ۱.۲ درصد بیشتر در معرض مرگ یا آسیب مادری (۱۲ مورد در هر ۱۰۰۰ بارداری) بودند.

- فاصله گذاشتن ماهه میان بارداری‌ها این خطر را تا ۰.۵ درصد (۵ مورد در ۱۰۰۰) کاهش می‌داد.

- در زنان جوان‌تری که شش ماه پس از زایمان قبلی دوباره باردار شده بودند، خطر زایمان زودرس ۸.۵ درصد (۸۵ مورد در ۱۰۰۰) افزایش می‌یافت.

- این خطر در صورت فاصله‌گذاری ۱۸ ماهه میان بارداری‌ها به ۳.۷ درصد (۳۷ مورد در ۱۰۰۰) کاهش می‌یافت.

لورا شومرز، سرپرست این بررسی گفت: «بررسی ما نشان داد فاصله نزدیک میان بارداری‌ها، ازجمله برای زنان بالای ۳۵ سال با افزایش خطر برای مادر و نوزاد همراهی دارد.»

«یافته‌ها ما به‌خصوص برای زنان بالای ۳۵ سال مهم است، چراکه زنان در این سنین می‌خواهند فاصله بین بارداری‌هایشان کمتر باشد و اغلب این کار را با قصد انجام می‌دهند.»

البته این بررسی فقط بر جمعیتی از زنان در کانادا متمرکز بود، بنابراین روشن نیست آیا یافته‌های آن برای سایر کشورهای جهان هم قابل تعمیم باشد.

کارشناسان می‌گویند یافته‌های این بررسی بیانگر خطرات متفاوت در بارداری در هر گروه سنی است. به گفته آنان فاصله کم میان بارداری‌ها ممکن است بازتاب بارداری‌های ناخواسته به‌خصوص در مادران جوان باشد.

کد خبر 420653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha