همشهری آنلاین: مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پی نامه آیت‌الله محمد یزدی به آیت‌الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی، در بیانیه‌ای این نامه را در راستای صیانت از جایگاه والای مرجعیت و دفاع از نظام و ارزش‌های انقلاب اسلامی عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، در متن بیانیه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آمده است: نامه‌ حضرت آیت‌الله یزدی به مرجع عظیم الشأن حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی (دامت برکاته العالیه) با واکنش‌های متفاوت و البته کم سابقه گروه‌های فکری و سیاسی حوزوی و غیرحوزوی مواجه گردید.

در این بیانیه آمده است: نامه ایشان که به صورت سرگشاده انتشار یافت دارای سه بخش می‌باشد که در بخش دوم یادآوری افراد مسأله‌داری است که می‌توانند نسبت به جایگاه رفیع مرجعیت و شخصیت حضرت آیت الله العظمی شبیری،‌ خدشه وارد کنند. این نگرانیِ حضرت آیت‌الله یزدی برآمده از تاریخ و تجربه نه چندان دور سالیان گذشته می‌باشد، که هر خواننده منصفی بر آن اذعان دارد و این دغدغه نه بخاطر مسائل جناحی است که به حتم و به دور از هرگونه پیش‌داوری، نامه‌ای در این سطح از مخاطب محترم چگونه می‌تواند رنگ و بوی جناحی و سیاسی داشته باشد، بلکه آنچه گفته شده از باب دلسوزی، حراست و صیانت از جایگاه مرجعیت است.

در قسمت دیگری از این بیانیه آمده است: بخش سوم نامه - علیرغم آنکه برخی لحن آن را تند می‌دانند - تقاضایی است از حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی (دامت برکاته) مبنی بر شناخت خطرات این گروه مسأله دار که بازهم حاکی از حفاظت پایگاه رفیع مرجعیت و جایگاه منیع مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی(دامت برکاته) می‌باشد.

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه بیانیه خود با اشاره به نکات مطرح شده در نامه سرگشاده آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی، نوشته است: مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قـم با اعتقاد راسخ به جایگاه رفیع مرجعیت شیعه و کمال احترام به مرجع آگاه و وارسته حضرت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی(متّع‌ الله‌ المسلمین‌ بطول‌ بقائه‌) نامه حضرت آیت‌الله یزدی را در راستای صیانت و حراست از جایگاه والای مرجعیت و دفاع از نظام و ارزش‌های انقلاب اسلامی دانسته که صداقت ایشان در دفاع از رکن رکین مرجعیت، بر کسی پوشیده نیست.

انتشار تصویری از دیدار آیت‌الله شبیری زنجانی با رییس دولت اصلاحات، حجت الاسلام عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات و برخی دیگر از چهره‌های نزدیک به این جریان، با واکنش تند آیت‌الله یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و در قالب نامه‌ای سرگشاده مواجه شد.

نامه‌ای که آغازگر واکنش‌ها، تحلیل‌ها و بیانه‌های بی شماری طی روزهای گذشته بوده است. شخصیت‌های سیاسی، حقیقی و نیز احزاب و تشکل‌های حقوقی بسیاری نسبت به ادبیات به کار رفته در این نامه انتقاد کردند و آن را مناسب شخصیت دینی و علمی آیت‌الله شبیری زنجانی ندانستند.

دفتر آیت الله شبیری زنجانی هم در واکنش به حاشیه‌های به وجود آمده اعلام کرد: آیت الله شبیری زنجانی موضع خاصی درباره نامه آیت‌الله یزدی اتخاذ نکرده‌اند و ترجیح ایشان سکوت است.

کد خبر 420624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha