زهرا بلندی-خبرنگار: پنجمین سالی است که گروه تعزیه خوانان کوثر، شب اربعین مهمان هیئت حضرت عباس(ع) در مسجد صاحب‌الزمان(عج) است.

گروه 20 نفره‌ای که هریک در نقش اولیا و اشقیا لباس‌های سبز، قرمز، قهوه‌ای، سیاه و سفید به تن دارند و در حضور 500 نفر از اهالی محله یاخچی‌آباد به اجرای تعزیه می‌پردازند. آنها برای اظهار ارادت به علمدار کربلا(ع) حکایت سقایی ایشان را با هنر تعزیه‌خوانی نمایش می‌دهند و بعد از اتمام مجلس برای حاضران سفره احسان پهن می‌کنند.

بانگ اذان مغرب و عشاء در کوچه پیچیده و ساکنان محله یاخچی‌آباد به طرف مسجد صاحب‌الزمان(عج) روانه می‌شوند تا بعد از اقامه نماز به تماشای مراسم تعزیه بنشینند. مراسمی با عنوان مجلس شهادت حضرت عباس(ع) و رشادت‌های علی‌اکبر(ع) که از یکم ماه محرم تا سومین روز شهادت و همچنین روز اربعین برپا می‌شود.

«حسین نیکخواه بابایی» کارگردان و سرپرست این گروه نمایشی که از چند و چون این مراسم آگاهی کافی دارد، با اشاره به اینکه این گروه از 10سال پیش در روستای ابراهیم‌آباد استان قزوین شکل گرفته، می‌گوید: «در خانواده‌ای که پدر و برادرم تعزیه‌خوان بودند بزرگ شدم.

با گذراندن دوره تعزیه‌خوانی نزد استاد حاج «مرتضی صفاریان» به داشته‌هایم نظم دادم و به‌عنوان کارگردان این تیم، فعالیتم را شروع کردم. طی این سال‌ها هر سال محرم مراسم تعزیه را در این روستا برگزار کرده‌ایم، اما باتوجه به اینکه برخی از اعضای گروه از ساکنان محله یاخچی‌آباد بودند، با حمایت و همدلی حجت‌الاسلام «ماشاالله عباسی» امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج)، از 5سال پیش تصمیم به اجرای آن در این محله گرفتیم.» وی با اشاره به استقبال خوب اهالی از اجرای تعزیه ادامه می‌دهد: «در اینجا حدود 20تعزیه‌خوان 12 تا 60 ساله در کنار تعداد زیادی سیاهی لشکر نقش ایفا می‌کنند.»

مجلس با پیشخوانی شروع می‌شود، اشقیا وارد صحنه می‌شوند و مقابل بازیگر نقش امام حسین(ع)می ایستند. حجت‌الاسلام عباسی، امام جماعت مسجد در کنار اهالی محل نشسته و با دقت خاصی نمایش را دنبال می‌کند. او با اشاره به زحمات بابایی و این گروه تعزیه‌خوانی می‌گوید: «ایشان یکی از تعزیه‌خوانان باسابقه و بااخلاص هستند که حضورشان در این محله مایه افتخار اهالی است. این گروه بدون دریافت دستمزد، با ارادت به خاندان اهل‌بیت(ع) در این جمع حضور پیدا و برای‌‌‌ ترویج دین اسلام تلاش می‌کنند.» بابایی لباس مخالف‌خوان به تن کرده و آماده ورود به صحنه است که در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید:

«خیلی از نوجوانان و جوانان محله علاقه خاصی به عضویت در گروه تعزیه و نقش‌آفرینی دارند که قصد داریم بعد از مراسم عزاداری، دوره‌های آموزش تعزیه‌خوانی رایگان در همین مسجد برای آنها برگزار کنیم تا به‌عنوان بازیگر سال‌های آینده در این نمایش حضور داشته باشند.»

  • برپایی سفره احسان یک هزار نفری

بخش دیگری از این مراسم به برپایی سفره احسان توسط «احمد بابایی»، یکی دیگر از نقش‌آفرینان این مجلس مربوط است. این ساکن 74 ساله محله یاخچی‌آباد که 50سال است در این محله زندگی می‌کند و از 30سال پیش سفره احسان برای اهالی پهن می‌کند، می‌گوید: «به دلیل عشقی که به اهل‌بیت(ع) دارم، در مراسم‌های مختلف این مسجد احسان می‌دهم و از روزی که اجرای گروه تعزیه‌خوانی در اینجا شکل گرفت، هر سال روز اربعین برای یک هزار نفر تدارک غذا می‌بینیم. در نهایت اگر تعداد مهمانان از تدارکات ما کمتر باشد، مابقی غذا را بین نیازمندان محله یا مراکز خیریه توزیع می‌کنیم.»

کد خبر 420538

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha