همشهری آنلاین: معاون شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه تماس‌های نامتعارف خارجی با کاربران ایرانی با هدف درآمدزایی عده‌ای از تولید ترافیک صورت می‌گیرد؛ از کاربران خواست که به تماس‌های ناآشنا پاسخ ندهند.

به گزارش مهر، به تازگی کاربران زیادی در ایران با تماس‌های تلفنی از شماره‌های خارجی با پیش‌شماره‌هایی همچون ۰۶۷۸، ۰۹۶۰ و... که متعلق به کشورهایی مانند ⁣وانواتو، مالدیو، ماداگاسکار و ... است، مواجه شده‌اند که اغلب نیز به صورت Missed Call و انتظار تماس روی گوشی فرد دیده می‌شود، این یک مدل جدید از کلاهبرداری است.

در این روش تماس گیرنده به سرعت تماس مدنظر را قطع کرده و منتظر تماس مجدد از سمت ایران می‌شود. از آنجایی که برخی کاربران پس از مشاهده شماره روی تلفن خود و تماس ناموفق، عادت به برقراری مجدد ارتباط با تماس گیرنده دارند، نسبت به برقراری مجدد تماس با این شماره تلاش می‌کنند و درنهایت با هزینه سنگینی در صورتحساب خود مواجه می‌شوند.

در این زمینه وزارت ارتباطات با تایید شیوه جدید کلاهبرداری‌ها از طریق تماس‌های بین المللی، اعلام کرد که شرکت ارتباطات زیرساخت به صورت جدی در حال پیگیری این موضوع است.

یکی از اپراتورهای موبایل نیز با ارسال پیامکی به مشترکان خود در این مورد هشدار داد و از مشترکان خواست از تماس مجدد با شماره‌های ناشناس خارجی پس از دریافت تماس از دست رفته، خودداری کنند.

  • ترافیک جنریشن یا درآمدزایی از تولید ترافیک

اسماعیل رادکانی معاون شرکت ارتباطات زیرساخت در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه شناسایی اپراتورهای واسط و بین المللی که این کلاهبرداری از طریق آنها انجام می‌شود، در دست پیگیری است، گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت با ورود به این موضوع، شناسایی این اپراتورها را در دستور کار دارد و اقدامات لازم برای قطع ارتباط با آنها را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه برخی اپراتورهای واسط بین المللی خواسته یا ناخواسته در این فرآیند مشارکت دارند و باعث افزایش هزینه‌های مشترکان می‌شوند، ادامه داد: تولید ترافیک نامتعارف (traffic generation) اصطلاحی است که در صنعت ارتباطات به کار می‌رود و عده ای از خلاهای موجود در شبکه ارتباطی استفاده کرده و درآمد کسب می‌کنند.

رادکانی درمورد اینکه کلاهبرداری از طریق تماس بین الملل به نفع چه کسانی است، افزود: امروزه تولید و جمع آوری ترافیک ارتباطی، منبع درآمد غیرقانونی محسوب می‌شود و به همین دلیل عده ای از زمانهایی مانند اربعین که نرخ‌ها تغییر می‌کند و کاربران ممکن است در انتظار تماس‌های خارجی باشند، استفاده کرده و درآمدزایی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این روش با ترمینیت تفاوت داشته و به اصطلاح generate نامیده می‌شود افزود: در این روش تولید ترافیک نامتعارف از خلاهای موجود شبکه، ترافیک مکالمه را بالا برده و درآمد کسب می‌کنند.

معاون شرکت زیرساخت با بیان اینکه این روش ممکن است لزوما به نفع اپراتور هم نباشد، ادامه داد: اما در نهایت هزینه ای برای کاربران محاسبه می‌شود که مانند هزینه رومینگ، نرخ بالایی دارد.

وی تاکید کرد: کاربران درصورت مشاهده اینگونه تماس‌ها و شماره‌هایی که با آن آشنایی ندارند، یا اگر منتظر تماس خاصی نبودند، به تماس‌ها پاسخ ندهند و یا اینکه پس از برقراری هر تماس ناآشنا و بین المللی و قطع آن، از پاسخگویی مجدد خودداری کنند تا متحمل هزینه‌های سنگین نشوند. چرا که مشاهده شده اغلب مردم مجددا تماس می‌گیرند.

  • چند نکته درباره تماس‌های بین المللی نامتعارف

در این نوع کلاهبرداری کاربران باید به چند نکته توجه داشته باشند.

در این روش، فرد یا افراد تماس گیرنده، با استفاده از تماس‌گیرنده‌های خودکار از شماره‌های ویژه با شما تماس برقرار می‌کنند.

برقراری تماس با این شماره‌ها، برای شما هزینه نسبتا بالایی در بر خواهد داشت و هرچه طول مکالمه بیشتر شود، هزینه نیز افزایش می‌یابد. البته این هزینه، هزینه‌ای اضافه بر هزینه تماس بین‌المللی است.

این افراد به صورت نرم‌افزاری با تعداد زیادی از شماره‌ها، یک یا دو تماس بسیار کوتاه و (معمولا) پشت سرهم برقرار می‌کنند تا تماس از دست رفته روی گوشی شما ثبت شود. افراد بسیاری پس از دیدن این تماس از روی کنجکاوی و سوال، با این شماره‌ها تماس مجدد می‌گیرند که با وصل شدن تماس، محاسبه هزینه برای شما آغاز می‌شود که این هزینه اضافه بر هزینه تماس بین‌المللی می‌باشد.

پس از برقراری تماس، اپراتور سعی می‌کند با صحبت کردن درباره موضوعاتی مانند برنده شدن در قرعه کشی و مسابقه و مواردی مشابه، طول مکالمه را افزایش دهد تا درآمد بیشتری از این طریق نصیب‌شان شود. البته برخی از شماره‌ها دارای اپراتور انسانی نیستند و پس از تماس یک پیام ضبط شده برای شما پخش می‌شود.

نکته عجیب اینکه قبلا پیام‌های ضبط شده به زبان انگلیسی پخش می‌شد اما در روزهای اخیر برخی از شماره‌ها، پیام‌های ضبط شده به زبان فارسی ماشینی (که توسط نرم‌افزار خوانده می‌شود) پخش می‌کنند و احتمال دارد براساس شماره‌ مخاطبین در کشورهای مختلف زبان پیام تغییر کند که این مورد شانس فریب خوردن کاربران را افزایش می‌دهد.

  • چند توصیه

* هنگامی که با تماس‌های این چنینی از شماره‌های ناشناس روبرو شدید، اگر منتظر تماس از شخصی خارجی نبودید، تماس را نادیده بگیرید.

* با جستجوی پیش شماره در گوگل کشور مورد نظر را پیدا کنید و اگر پیش شماره مربوط به کشورهایی نظیر ⁣⁣وانواتو، مالدیو، ماداگاسکار و برخی جزایر کوچک بود بیشتر به تماس مدنظر شک کنید.

* اگر برای سفر اربعین به کشور عراق می‌روید، کد کشور عراق (⁣۰۹۶۴) را بخاطر بسپارید و تماس‌های دیگر را با تماس از اطرافیان خود با شماره عراق اشتباه نگیرید. پیش شماره عراق با پیش شماره مالدیو ⁣که ⁣۰۹۶۰ است بسیار شباهت دارد.

* اگر در سایت‌های خارجی متعدد فعالیت مهمی انجام می‌دهید، ممکن است با دریافت تماس احساس کنید از پشتیبانی یکی از این سایت‌ها با شما تماس گرفته شده و بیشتر در معرض فریب باشید.

کد خبر 420058

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha