سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با یادآوری موانع و مشکلاتی که برای صیانت از پارک ملی گلستان وجود دارد، گفت: در صورت استمرار این وضعیت نگه‌داری قدیمی‌‌ترین پارک ثبت شده ایران با چالش جدی مواجه شده و خطر نابودی گونه‌های ارزشمند و نادر گیاهی و جانوری آن را تهدید می‌کند.

پارک ملی گلستان در معرض نابودی است

به گزارش ايرنا، امیر عبدوس ضمن تسلیت شهادت تاج محمد باشقره محیط‌بان فقید پارک ملی گلستان اظهار داشت: طبق الگو و استاندارد جهانی پارک ملی گلستان باید 184 محیط‌بان داشته باشد اما این منطقه حفاظت شده به عنوان پناهگاه کم‌ نظیر حیات ‌وحش فقط با 35 نفر نیرو اداره می‌شود.

وی گفت: این در حالیست که علاوه بر شکارچیان سایر مناطق کشور بخش عمده صیادان پارک ملی گلستان را ساکنان روستاهای اطراف تشکیل می‌دهند که به دلیل ضعف درآمدی و نیازهای اقتصادی ناگزیر به شکار هستند.

وی با تصریح بر این که با بودجه، امکانات و نیروهای فعلی نمی‌توان از گونه‌های متنوع و رو به انقراض گیاهی و جانوری پارک ملی گلستان به خوبی حفاظت کرد، گفت: اگر برای این مشکل چاره جدی اندیشیده نشود چه بسا که حتی تا پایان امسال با چالش جدی مواجه شده و نتوانیم پاسخگوی نیازها و انتظارات باشیم.

عبدوس بیان کرد: یکی از نیازهای جدی پارک ملی گلستان خرید خودرو، موتورسیکلت و اسب برای سرکشی و کنترل منطقه است همچنین علاوه بر امکانات و تجهیزات اندک از کمبود نیروی انسانی و محیط‌بان رنج می‌بریم.

مدیرکل محیط زیست گلستان بیان کرد: اختیارات کم و ضعف قانون در حمایت از محیط بانان نیز مزید بر مشکل شده که در آخرین مورد آن شکارچیان علاوه بر شکار غیرمجاز؛ قلب یکی از محیط بانان را نشانه گرفته و او را به شهادت رساندند.

عبدوس به تهیه طرح تصویب ردیف بودجه ملی مستقل پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: موافقت هیات دولت و مجلس شورای اسلامی با آن می‌تواند صیانت از این منطقه ارزشمند را بهبود بخشد.

وی در عین حال بر لزوم مشارکت هرچه بیشتر مردم به ویژه جوامع محلی و تشکل‌های محیط زیست در نگه‌داری از این سرمایه طبیعی تاکید کرد و گفت: روش‌های حفاظت از مناطق مشابه پارک ملی گلستان در دنیا تغییر کرده و کشورها به دنبال جلب مشارکت مردم در کمک به حفظ گونه‌های گیاهی و جانوری هستند.

وی بیان کرد: بهره‌برداری درست و هدفمند از ظرفیت گردشگری پارک ملی گلستان و استفاده حداکثری از نیروهای بومی برای جذب و راهنمایی بازدیدکنندگان موجب افزایش درآمد ساکنین منطقه می‌شود.

مدیرکل محیط زیست گلستان ادامه داد: اجرای طرح‌های گردشگری همراه با کسب درآمد و شغل پایدار بومیان را بی‌نیاز از شکار کرده و زمینه حفظ و گسترش گونه‌های زیستی و جانوری را فراهم خواهد کرد.

وی گفت: در سال‌های گذشته برخی زیرساخت‌های جذب گردشگر در پارک ملی گلستان با ساخت کمپ‌های اقامتی فراهم شد اما نبود برنامه منسجم و بلندمدت اجرای آن را نیمه تمام گذاشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان بیان کرد: تغییر نگاه ساکنان حاشیه پارک ملی برای حفاظت از این منطقه نیازمند زمانی طولانی است اما نتایج آن یقینا می‌تواند با هزینه بسیار کم‌تر موجب نگه‌داری بهتر و بلندمدت یکی از بهترین زیستگاه‌های حیات وحش ایران شود.

عبدوس افزود: شورای راهبردی پارک ملی گلستان به تازگی فراهم کردن زمینه حضور بازدیدکنندگان در این منطقه حفاظت شده را مورد تاکید قرار داده که امیدواریم با همراهی گروه‌های مردمی و جوامع محلی از این ظرفیت برای جذب گردشگر و افزایش درآمد ساکنین بومی استفاده کنیم.

وی به بروز آتش‌سوزی چندی قبل و سوختن 240 هکتار از جنگل‌های منطقه اشاره کرد و گفت: محیط زیست گلستان برای مهار آتش این منطقه حفاظت شده علاوه بر نیروی انسانی فقط یک دستگاه کامیونت، یک دستگاه وانت و 2 دستگاه رودفایلر (خودروهای اختصاصی آتش‌نشانی) دارد که با این تجهیزات اندک امکان کمک‌رسانی مطلوب به تمام پارک ملی گلستان وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان بیان کرد: اعتبارات ستاد مدیریت بحران برای خرید تجهیزات اطفای حریق به اداره کل منابع طبیعی واگذار می‌شود و چون پارک ملی گلستان در حوزه جغرافیایی 3 استان قرار دارد در زمان آتش‌سوزی نیروهای منابع طبیعی فقط مکلف به پوشش منطقه جغرافیایی خود بوده و نمی‌توانند در خاموش کردن آتش جنگل استان‌های دیگر مشارکت کنند.

عبدوس افزود: یکی از مشکلات هنگام آتش‌سوزی پارک ملی گلستان اعتبار کم و خدمات‌دهی اندک نیروهای منابع طبیعی استان همسایه خراسان شمالی است که بر شدت آتش افزوده و موجب وارد شدن خسارت سنگین به این منطقه می‌شود.

وی به حمله هفته گذشته شکارچیان به محیط بانان پارک ملی گلستان و جان باختن یکی از آنان اشاره کرد و گفت: دشواری حمل کوله پشتی، اسلحه کلاشنیکف و جلیقه ضدگلوله موجب شده بسیاری از محیط بانان با وجود هشدارهای فراوان و تذکرات جدی به دلیل سنگین بودن تجهیزات از جلیقه استفاده نکنند.

وی بیان کرد: یکی از خواسته ای اصلی محیط بانان تغییر مجوز استفاده از کلت کمری به جای اسلحه کلاشنیکف است تا با سبک شدن کوله‌بار خود امکان استفاده از جلیقه ضدگلوله را پیدا کرده و از آسیب‌هایی مانند اتفاق دردناک هفته گذشته در امان بمانند.

پارک ملی گلستان بین استان‌های گلستان، خراسان شمالی و سمنان مشترک است اما مدیریت متمرکز آن در اختیار محیط زیست استان گلستان قرار دارد.

پارک ملی گلستان تنها نمونه از پارک‌های ملی ایران است که سند آن به طور کامل در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست بوده و منابع طبیعی اختیاری در اداره آن ندارد.

شهرت جهانی این پارک ملی موجب شده گردشگران خارجی هم از تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی آن دیدن کنند.

به گفته مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان در نتیجه اقدامات مراقبتی، حفاظتی و تیمارداری مستمر جمعیت گونه‌های جانوری این پارک مانند پلنگ، قوچ، میش، آهو و مرال رو به افزایش است.

بر خلاف دیگر پارک‌های ملی کشور در درون پارک ملی گلستان هیچ روستایی وجود ندارد اما روستاهای زیادی در حاشیه آن و به خصوص ناحیه شمالی وجود دارد که به گفته مدیرکل محیط زیست تعداد این روستاها با هدف دست‌اندازی به پارک در حال افزایش است.

پارک ملی گلستان قدیمی‌‌ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است.

کد خبر 419908

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha