دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: قوری‌گل به معنی تالاب خشک در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در ۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد در مجاورت روستای یوسف آباد قرار گرفته ‌است.

آشنایی با تالاب قوری‌گول

منابع تأمین‌کننده آب تالاب قوري‌گل از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.

با توجه به اهمیت زیست ‌محیطی دریاچه قوری‌گل، این تالاب جزو تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد.

همچنین این تالاب به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین‌المللی است. هم اکنون برنامه‌های حمایتی از این تالاب شامل حفاظت از منابع آب دریاچه و نیز ایجاد منطقه شکار ممنوع برای حفظ گونه‌های جانوری اطراف دریاچه می‌باشد.

  • موقعیت

تالاب قوری‌گل با وسعت ۲۰۰ هکتار در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی تبریز و بین ۴۴/۴۶ تا ۴۲/۴۶ طول شرقی و ۵۵/۳۷ عرض شمالی قرار دارد.

  • پیشینه

در سال ۱۳۵۴ به عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و در سال ۱۳۷۳ جزو مناطق شکار ممنوع مدیریت می‌شود.

  • ویژگی منحصر بفرد

یکی از ویژگی‌های کم نظیر این تالاب در مقایسه با سایر دریاچه‌های منطقه این تالاب شیرین بودن آب آن است.

  • قابلیت‌های گردشگری

این تالاب از دیدگاه جهانگردی و سیاحتی نیز از جاذبه‌های مهم استان آذربایجان شرقی است و به علت داشتن شرایطی چون وجود چشم‌انداز مناسب تنوع پرندگان آبزی و دسترسی به مراکز شهری و وجود علاقه عمومی به تفرج و گذراندن اوقات فراغت در طبیعت آن از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار بوده و به علت قرار گرفتن در جاده ترانزیتی تهران- تبریز مسافران زیادی را پذیرا می‌باشد. از کمپ گردشگری مجاور گوری‌گل برای برگزاری اردوهای تابستانی دانش‌آموزی استفاده می‌شود.

  • زیستگاه‌ها و حیات وحش

در دهه‌های قبل، این مناطق محل عبور و زیستگاه قوچ و میش‌های ارمنی بوده که به قوچ و میش‌های منطقه سهند در ارتباط بودند ولی به علت توسعه شهری و ایجاد صنایع در مسیر این ارتباط قطع شده ‌است.

از حیات وحش این منطقه می‌توان به پستاندارانی چون جربیل ایرانی، موش کشتزار، موش مغان، گرگ، روباه و سمور سنگی اشاره نمود. حدود ۹۲ گونه پرنده نیز در این تالاب شناسایی شده که می‌توان به اردک سرسفید، اردک مرمری و اردک بلوطی اشاره نمود. این گونه‌ها طبق تقسیم‌بندی Iucn در کلاس در حال تهدید طبقه‌بندی شده‌اند.

از خزندگان تالاب می‌توان به مارمولک‌های تالاب قوری‌گل و مارها، گرزه مار، مار پلنگی، کور مار و مار چلیپر اشاره کرد.

دوزیستان تالاب شامل pelobates syriacus، قورباغه bufo viridis، قورباغه hyla savignyi، قورباغه rana ridibunda و قورباغه rana camerani و ماهی تالاب و ماهی کپور معمولی یا cyprinus carpio می‌باشد.

  • پوشش گیاهی

بیش از ۲۸۰ گونه گیاهی در منطقه تشخیص داده شده ‌است که ٪۸۹ از گونه‌های گیاهی در حوزه قوری‌گل و حدود ٪۱۱ از گیاهان آبزی دریاچه و حوزه بلافصل آن تشکیل شده ‌است که شامل: گونه‌های گیاهی حوزه آبریز از جمله بومادران، شنگ، گل گندم، آلبالوی وحشی، زنبق کوهی، شیرین بیان، نسترن و گیاهان آبزی تالاب شامل نی، لوئی، عدسک آبی گیاهان غوطه‌ور در آب شامل بارهنگ آبی، آلاله آبزی و قوشاب شانه‌ای و انواع جلبک و فیتوپلانکتون می‌باشد.

  • مدیریت

این منطقه به مرکزیت اداره حفاظت محیط زیست بستان‌آباد و توسط پست غیرچارتی حفاظتی تالاب بین‌المللی قوری‌گل به عنوان منطقه شکار ممنوع مدیریت می‌شود.

منبع: ويكي‌پديا

کد خبر 419743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha