همشهری آنلاین: دونالد ترامپ روسیه را متهم به نقض پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد کرده و گفته آمریکا از این پیمان خارج می‌شود. معاون وزیر خارجه روسیه این اقدام آمریکا را قدمی خطرناک توصیف کرده است.

ترامپ خروج آمریکا از پیمان موشکی با روسیه را اعلام کرد

به گزارش دويچه وله، دونالد ترامپ اعلام کرد آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) با روسیه خارج می‌شود. این پیمان مهم در سال ۱۹۸۷ میان دو کشور بسته شده بود.

رییس‌جمهور آمریکا روز شنبه ۱۸ مهر (۲۰ اکتبر) ضمن اعلام این خبر، روسیه را متهم به نقض این پیمان کرد. او گفت: «روسیه متأسفانه این پیمان را محترم نشمرده و برای همین ما این توافقنامه را فسخ کرده و از آن خارج می‌شویم.»

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان با میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، مذاکره شد. این پیمان در سال ۱۹۸۸ به تصویب مجلس سنای آمریکا رسید. هدف این پیمان ممانعت از تولید و نیز نابودی موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد و همچنین موشک‌‌های متعارف هر دو کشور بود.

واشنگتن بر این باور است که روسیه بر خلاف تعهداتش در پیمان "ان‌ای‌اف" در حال ساخت و توسعه یک سیستم موشکی زمینی است که به این کشور امکان می‌دهد تا در کوتاه‌ترین زمان، اروپا را هدف حمله اتمی قرار دهد. مسکو بارها این اتهام را تکذیب کرده است.

ترامپ روسیه را متهم کرد که از سال‌ها پیش این پیمان را زیرپا گذاشته است. او گفت: «نمی‌دانم چرا رییس‌جمهور [باراک] اوباما در این مورد مذاکره نکرد یا اینکه از پیمان خارج نشد. ما به آنها [روسیه] اجازه نخواهیم داد که توافق‌نامه هسته‌ای را زیرپا بگذارند و مشغول ساخت سلاح شوند، در حالی‌که ما اجازه انجام این کار را نداریم.»

ترامپ تهدید کرد در صورتی که چین و روسیه دست از توسعه توانمندی موشکی خود برندارند، ایالات متحده نیز توانمندی‌های موشکی خود را گسترش خواهد داد.

چین جز امضاکنندگان پیمان ان‌ای‌اف به شمار نمی‌رود. با این حال پکن در چارچوب سیاست‌های منطقه‌ای خود سرمایه‌گذاری هنگفتی را در برنامه‌های موشکی انجام داده است، در حالی که آمریکا طبق تعهداتش در پیمان ان‌ای‌اف از در اختیار داشتن موشک‌های بالستیک زمینی یا موشک‌های کروز با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتری منع شده است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در زمان ریاست‌جمهوری رونالد ریگان با میخائیل گورباچف، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق، مذاکره شد
واکنش روسیه

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را "قدمی بسیار خطرناک" توصیف کرد. خبرگزاری اینترفاکس به نقل از ریابکوف نوشته است: «ما شاهد تلاشی مستمر برای دادن اولتیماتوم به روسیه هستیم...البته که ما هیچ اولتیماتوم و هیچ روش تحقیرآمیزی را نمی‌پذیریم.»

یک مقام وزارت خارجه روسیه نیز به خبرگزاری دولتی "ریانووستی" گفته "انگیزه اصلی واشنگتن تحقق رویای جهان تک‌قطبی است که این رؤیا تحقق‌پذیر نخواهد بود."

در همین حال خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از سه آژانس خبری روسیه گزارش داده یک مقام وزارت خارجه روسیه در مورد این اقدام آمریکا گفته: «واشنگتن در عرض چندین سال تعمدا و قدم به قدم برای تخریب پایه‌های این توافق گام برداشته است.»

الکسی پوشکوف، نماینده پارلمان روسیه (دوما) نیز با انتشار پیامی در توییتر نوشت این حرکت آمریکا "دومین ضربه محکم [آمریکا] علیه کل سیستم ثبات استراتژیک جهان است."

او نخستین ضربه را خروج واشنگتن از پیمان موشک‌های ضد بالستیک در سال ۲۰۰۱ برشمرد. پیمان یاد شده نیز میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی با هدف محدودسازی سیستم‌های موشک‌های ضدبالستیک امضا شده بود. پس از خروج آمریکا، اجرای این پیمان متوقف شد.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور آمریکا قرار است در هفته جاری در سفری به مسکو با مقامات روسیه از جمله سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور، ملاقات و گفتگو کند. گمان می‌رود این سفر مقدمه‌چینی یک دیدار احتمالی دیگر میان ترامپ و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه باشد. به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، بولتون یکی از مخالفان پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بوده است.

کد خبر 419690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha