چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۴:۴۹
۰ نفر

حتماً به خاطر دارید که 2 هفته پیش بعد از ماه‌ها اصرار واردگنندگان، دولت بالاخره رضایت داد تعرفه واردات گوشی تلفن همراه را از 60 به 25 درصد برساند تا شاید دست دلالانی که با دور زدن واردکنندگان قانونی بازار را قبضه کرده بودند از معاملات کوتاه شود.

اما آن‌طور که فعالان بازار گوشی همراه می‌گویند این تصمیم در روزهای پس از اتخاذ نه تنها راه نجاتی برای واردکنندگان قانونی باز نکرد بلکه آشفتگی بیشتر آنها و سردرگمی مضاعف خریداران را به دنبال داشته است.

افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی، دلیل رکود خرید و فروش گوشی تلفن همراه در روزهای اخیر را همین سردرگمی ناشی از ابلاغ نشدن تعرفه‌های جدید می‌داند و می‌گوید: خبر کاهش نرخ تعرفه واردات چندین روز است که اعلام شده اما تعلل در ابلاغ آن به گمرکات به مدت 2 هفته همه بازار را سرگردان کرد.

به گفته لاریجانی در یکی 2 هفته اخیر خریدارانی که به بازار می‌آمدند با توجه به اعلام خبر کاهش تعرفه‌ها انتظار افت قیمت را داشتند اما از آنجا که ابلاغیه این مصوبه هنوز به دست گمرک نرسیده بود واردکننده‌ها تمایلی به ورود اجناس جدید نداشتند و فروشنده‌ها هم اقدام به کاهش قیمت نمی‌کردند.

او می‌افزاید: تاخیر در اعمال تعرفه‌های جدید وارداتی باعث سردرگمی خریداران و فروشندگان و در نتیجه افت معاملات شد، بنابراین رخوت 2 هفته اخیر بازار ربطی به برف و سرما ندارد.

به این ترتیب با استناد به گفته‌های رئیس انجمن فروشندگان سیم کارت، گوشی و لوازم جانبی، بی‌رونقی بازار گوشی تلفن همراه دست‌کم در روزهای اخیر مدیون روند زمان‌بر ابلاغ مصوبه کاهش تعرفه واردات بوده بنابراین باید منتظر ماند و دید که با به آخر رسیدن این فرآیند که 2 روز پیش رخ‌داد بازار چه تحولات جدیدی را تجربه خواهد کرد.

کد خبر 41957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز