دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

در گذشته نه چندان دور که هنوز صحبت از حضور بانوان در خارج خانه و فعالیت‌های اجتماعی آنها دوشادوش مردان نبود مهمانی‌ها و دورهمی‌های زنانه در مناسبت‌هایی مثل عروسی، مراسم پاتختی، پاگشا، شب نامگذاری نوزادان، روضه‌خوانی و مولودی مراکز تجمع اجتماعی بانوان محسوب می‌شد.

نمایش

جایی که خانم‌ها می‌توانستند چند ساعتی را بدون حضور مردان، یک دل سیر با هم درددل و گاهی اوقات از دلتنگی‌ها و مشکلاتشان با هم صحبت کنند. گاهی اوقات این مشکلات را در قالب اجرای نمایش و بازی بیان می‌کردند تا شاید راه‌حل درست و منطقی برای رفع آن با همفکری دوستان و آشنایان پیدا کنند.

در این نمایش گاهی اوقات زن‌ها با پوشیدن لباس‌های مردانه، نقاشی ریش و سبیل بر صورت و بم کردن صدا، خود را شبیه مردها و گاهی نقش پیرزن یا کودک را بازی می‌کردند. از بسیاری از این نمایش‌ها به‌عنوان نمایش فکری زنانه یاد می‌کنند. نمایش‌هایی که مشاوره و راهکار‌های خوبی را برای دوام و استحکام بنیان خانواده یا حتی آرامش روحی خانم خانه داشت. در میان نمایش‌های زنانه، 9 نمایش معروف در تهران بود که از معروف‌ترین آنها «خاله دیگ به سر»، «گل گندم»، «مولودی» و «عروس و مادر شوهر» را می‌توان نام برد.

کد خبر 419272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha