همشهری آنلاین: بنا به آخرین گزارش سازمان ملل متحد در باره اوضاع افغانستان، تعداد افراد غیرنظامی که در درگیری‌ها و حملات انتحاری و در پی بمب‌گذاری در خودروها یا مراکز پرجمعیت در این کشور کشته می‌شوند به طور چشمگیری افزایش یافته است.

افزایش شدید شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در افغانستان

به گزارش دويچه وله، در پی حملات سنگین نیروهای طالبان در دو روز گذشته باز هم تعداد زیادی از نیروهای پلیس افغانستان کشته شدند. در ولایت وردک، در غرب کابل، جنگجویان طالبان در جاده‌ای که به کابل منتهی می‌شود، پل ارتباطی با پایتخت افغانستان را منفجر کردند. شاهدان عینی از درگیری چند ساعته پس از این انفجار خبر داده‌اند.

نیروهای طالبان با هجوم به یک ساختمان دولتی دست‌کم ۱۰ تن از ماموران پلیس افغانستان را کشتند. علاوه بر این ایستگاه‌های بازرسی پلیس و کابل‌های برق در این منطقه توسط نیروهای طالبان تخریب شدند.

  • درخواست کمک از دولت

شکایت‌ها از عملکرد دولت در حمایت از غیرنظامیان و نیروهای پلیس افغانستان افزایش یافته است. یکی از سربازان پس از حمله به ولایت وردک در باره درخواست برای کمک‌های دولتی بیشتر نوشته است: «نیروهای پلیس افراد زیادی را در اینجا از دست داده‌اند. هنگامی که ما برای کمک به اینجا رسیدیم کل منطقه توسط شورشیان تسخیر شده بود. دولت هیچ اقدامی برای حفاظت از نیروهای پلیس و ارتش انجام نمی‌دهد. چطور باید برای چنین دولتی خدمت کرد؟»

طبق تخمین نیروهای آموزشی و پشتیبانی پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، مستقر در افغانستان حدود ۱۴ درصد از خاک افغانستان تحت کنترل طالبان قرار دارد. گزارش‌های دیگر حاکی از آن است كه آنها می‌توانند در نزدیک به ۷۰ درصد از ولایت‌های این کشور آزادانه حرکت کنند.

  • کشته شدن بیش از هزار غیرنظامی در چند ماه

سازمان ملل متحد نسبت به افزایش شدید شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در افغانستان ابراز نگرانی کرد. در آخرین گزارش سازمان ملل در باره اوضاع افغانستان که روز یکشنبه ۱۵ مهر (۷ اکتبر) منتشر شده از "رکورد جدید شمار غیرنظامیانی" سخن رفته که در درگیری‌‌ها یا بمب‌گذاری‌ها کشته شده‌اند.

بنا به گزارش سازمان ملل متحد از ژانویه سال جاری میلادی (۲۰۱۸) تا سپتامبر همین سال دست‌کم یکهزار و ۶۵ غیرنظامی در پی عملیات انتحاری و بمب‌گذاری‌ در معابر عمومی یا خودروها در افغانستان کشته شده‌اند. شمار مجروحان غیرنظامی در این زمان دو هزار و ۵۶۹ نفر گزارش شده است.

بیش از نیمی از این تعداد در عملیاتی کشته شده‌اند که با هدف کشتن غیرنظامیان برنامه‌ریزی شده بودند. این آمار نشان‌دهنده آن است که تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها در پی بمب‌گذاری در خودروها و به دنبال انفجار بمب در حاشیه خیابان‌ ۲۱ درصد افزایش یافته است. شمار کشته‌شدگان غیرنظامی در حملات انتحاری تا ۴۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

  • بمب‌گذاری در کابل

روز دوشنبه ۱۶ مهر (هشتم اکتبر) در پی انفجار دو بمب قوی در کابل تعدادی از نیروهای امنیتی کشته شدند. به گفته یکی از فرماندهان ارتش، بمب اول در یک وسیله نقلیه نظامی جاسازی شده بود.

بمب دوم زمان کوتاهی پس از آن منفجر شد که نیروهای امدادی، ماموران امنیتی و مردم در محل حادثه حاضر شده بودند. این انفجار نیز دست‌کم دو کشته و ده زخمی برجای گذاشت.

کد خبر 418739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha