یکشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: احمد مسجدجامعی در جلسه شورا و به مناسبت روز تهران به فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ پیشنهاد داد: ساختمان کلاه‌فرنگی موزه پلیس شود و در اختیار شهروندان تهرانی قرار گیرد.

احمد مسجدجامعی در ابتدای جلسه ضمن عرض خیر مقدم به سردار رحیمی، مجموعه نیروی‌انتظامی و همکاران خود، در خصوص سخنان سید ابراهیم امینی نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر آن که روز 14 مهر روزی است که تهران به عنوان دارالخلافه معرفی شد، گفت: از آنجا که مذاکرات ما ثبت و منتشر می‌شود برخی نکات و ایراداتی را هم آقای دکتر امینی اشاره کردند که لازم است به آنها توجه شود اما لازم است توضیحی ارائه دهم.

در‌باره 14 مهر 1286 روز تهران باید گفت در چنین روزی تهران نه تنها دارالخلافه نشد بلکه این نام را از روی تهران برداشتند یعنی تهران شد پایتخت ایران.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در توضیح گفته خود اظهار داشت: دارالخلافه متعلق به دوره ناصری است. حتی روزنامه وقایع اتفاقیه آن دوران را هم که ببینید ملاحظه می کنید که نوشته اخبار دارالخلافه تهران . وقایع اتفاقیه در زمان امیرکبیر منتشر می شد. یا مثلا نقشه کاملی که آن زمان کشیده شده موسوم است به نقشه عبدالغفار یا دارالخلافه ناصری.

وی ضمن طرح این پرسش که «چرا تهران دارالخلافه نامیده شد» بیان کرد: این مربوط به دوره‌ای است که بحث خلافت اسلامی مطرح شد و این هم به دلیل شکست ایران در برابر روس‏ها، شکست مغولان هند در برابر انگلستان و شکست عثمانی باز هم در برابر روسیه است.

پس از شکست‌ها این فکر به وجود آمد که این کشورها اگر با هم متحد شوند می‌توانند در برابر تجاوزات غرب از خود دفاع کنند و اینکه مرکز این کشورهای متحد کجا باشد. ناصرالدین شاه و شاه عثمانی و هندی‌ها هر یک پایتخت کشور خودشان را پیشنهاد دادند و در نهایت منجر به اتحادی هم نشد.

مسجدجامعی ادامه داد: در قانون اساسی مشروطیت این دارالخلافه را که یادآور خلافت اسلامی بود حذف کردند و تهران را پایتخت ایران نامیدند. یعنی کلمه پایتخت به جای دارالخلافه بکار گرفته شد و به همین روی این روز 14 مهر منشأ شکل‌گیری روز تهران شد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در ادامه ضمن تبریک مجدد روز تهرن گفت: امسال نسبت به دو سال گذشته روز تهران بهتر برگزار شد از جمله این که همکاران شورا این روز را تبریک گفتند با این حال جای کار بیشتری هم وجود داشته و دارد.

وی افزود: به عنوان یکی از اعضای شورای شهر تهران وظیفه خود می‏دانم از افراد و دستگاه هایی که در برگزاری روز تهران همراه ما شدند تشکر کنم. جامعه هنرمندان و فعالان فضای مجازی بسیار فعال بودند، سینماداران بلیت نیم بها در این روز به مراجعه کنندگان دادند که دیروز با خبرنگاران در جمعشان حاضر شدیم، کتابخانه های عمومی عضویت را در این روز رایگان اعلام کرد و سازمان میراث فرهنگی در این روز و به این مناسبت برنامه هایی داشت و به ویژه بازدید از موزه های شهری در تهران را رایگان اعلام کردند.

مسجدجامعی در خصوص برنامه های مربوط به سازمان میراث فرهنگی گفت: ما به همراه مدیران میراث در موزه ملی برای تشکر از تلاش آنها حاضر شدیم و مدیرکل میراث تهران و سایر مدیران هم بودند. از بخش ویژه اشیاء تاریخی تهران هم بازدید کردیم.

عضو شورای شهر در ادامه افزود: از سازمان پارک ها که امکان غرس درخت رایگان در فضای شهری برای هموطنان را در برابر منزل و محل کارشان فراهم کردند و همچنین از آموزش و پرورش که به این مناسبت برنامه ریزی کردند که برخی از آنها اجرا شده و برخی نیز به مناسبت همزمانی روز تهران و روز کودک بطور مشترک با سازمان های فرهنگی و هنری شهرداری انجام خواهد شد تشکر می کنم.

وی افزود: تحرکی که امسال برخی دستگاه ها و NGO ها داشتند قابل تقدیر است. دیروز عکاسان از تعدادی مسیرهای گردشگری عکاسی کردند. برخی موسسات فعالیت هایی کردند که حالا اگر نام ببرم ممکن است برخی از آنها از قلم بیفتند. سازمان‌ها و نهادهایی که تلاش کردند و برنامه هایی داشتند برای برگزاری شایسته این روز، از همگی تشکر می کنم. البته ناهماهنگی‏هایی هم وجود داشت که برخی از آنها بواسطه نوپایی این حرکت بود و برخی نیز به دلیل مکاتباتی بود که از طریق مدیریت‌های رسمی شهری انجام شده بود.

مسجدجامعی در این خصوص توضیح داد: مثلاً در برخی مکاتبات بجای روز تهران، هفته تهران و حتی 15 مهر به نام روز تهران اعلام شده و یک عدم همراهی ناشی از این موارد بود. یا در هفته تهران یک روز تعطیل را در نظر گرفته بود جدای از روز تهران که امیدواریم این ناهماهنگی‏ها در سال‏های آتی کمتر شود. میراث فرهنگی به جبران دیروز، امروز را برای بازدید رایگان از موزه های شهر اختصاص داد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه افزود: درخواستی داشتم از سردار رحیمی که در طول سال میزبان ما هستند و ما امروز میزبان‏شان هستیم. عموم ما در آستانه روز تهران بازدید از یکی از مراکز نیروی انتظامی در خیابان وحدت اسلامی داشتیم که شهردار تهران و دوستان دیگر هم حاضر بودند. در آنجا یک ساختمان تاریخی ارزشمند وجود دارد که می‏خواهم بگویم این ساختمان به مناسبت روز تهران به شهروندان تهران هدیه داده شود تا پس از تعمیر و مرمت اصولی و اساسی در اختیار عموم قرار گیرد. شهرداری هم برای تعمیر و نوسازی آن اعلام آمادگی کرده است.

وی درباره این ساختمان گفت: بنای این ساختمان اگر مربوط به دوره قاجار نباشد قطعاً مربوط به اوایل دوره پهلوی است که می‌تواند بعنوان موزه نیروی انتظامی یا پلیس ماندگار شود.

مسجدجامعی در پاسخ به پرسش آقای هاشمی که پرسید آیا منظور شما همان ساختمان کلاه فرنگی است گفت: ساختمان کلاه فرنگی خیابان شاپور (وحدت اسلامی) را عرض می‌کنم که با ساختمان کلاه فرنگی میدان سپاه متفاوت است.

وی در ادامه خطاب به سردار رحیمی اظهار داشت: این موضوع را مغتنم شمارید و آن را به عنوان هدیه ای از طرف نیروی انتظامی به شهر تهران و شهروندان آن تلقی کنید. امیدوارم این هدیه را هم ایشان برای مردم تهران از دوره مدیریت خوب خودشان لحاظ می کنند. این را هم بگویم که شهردار تهران اعلام کرده که هم دو سردر ورودی این عمارت که ارزش تاریخی دارد و هم آن ساختمان کلاه فرنگی تعمیر و بازسازی شود.

وی در پایان گفت: امیدواریم آن کدورتی که هم که برای خبرنگاران در آنجا پیش آمده با پی گیری جنابعالی رفع شود.

کد خبر 418574

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha